Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costul cu anvelopele este mai mic pentru transportatorii vestici

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) realizează periodic studii referitoare la activitatea flotelor de transport din fiecare stat UE, iar costul anual cu anvelopele pe care îl au transportatorii din diverse țări este unul dintre aspectele discutate cu firmele intervievate.

Pentru aproape toate firmele românești care au participat la acest studiu, din cauza strategiilor diferite de cumpărare a anvelopelor și a diferențelor de preț dintre producători, care merg de la simplu la triplu, este dificil de calculat costul cu anvelopele, așa cum a fost de altfel pentru toate celelalte flote europene. Conform declarațiilor transportatorilor, costul anual cu anvelopele pentru un ansamblu articulat de 40 t este estimat la aproape 4.000 de euro, în scădere față de 4.480 de euro în 2017, datorită kilometrajului mediu mai mic și prețului mai mic de achiziție, pe fondul concurenței cu mărcile ieftine, al căror inconvenient este însă creșterea consumului de carburant. Contractele pentru anvelope propuse de marile mărci au un cost/km cuprins între 5 și 7 eurocenți, dar încă nu și-au făcut decât rar apariția pe piața românească.

Pentru nouă din cele 12 firme din Cehia care au fost intervievate costul cu anvelopele a putut fi determinat separat de cel cu întreținerea și reparațiile și el se ridică, în medie, la aproape 5.100 de euro/an/vehicul, cu minime de 3.600 și maxime de 8.600 de euro/an/ansamblu, adică în creștere cu aproape 19% față de valoarea medie din 2014, de 4.300 de euro/an/ansamblu. De câțiva ani, unii transportatori au tendința de a semna contracte cu furnizorii de anvelope, la prețul actual de 3,5-4 eurocenți/km, ceea ce duce la un cost total de aproape 5.000 de euro/an pentru un ansamblu articulat.

Și în Slovacia tot mai mulți producători de anvelope propun un preț/km pentru pneuri, de circa 3,5 eurocenți, adică aproape 5.000 de euro/an pentru un ansamblu articulat. Unii transportatori preferă soluțiile convenționale și reușesc să scadă la 3.800 de euro/an mai ales datorită folosirii anvelopelor asiatice. În medie, acest cost este estimat la 4.650 de euro/an pentru un ansamblu, în creștere cu 13% față de 2017.

Și în Ungaria sunt disponibile mai multe contracte pentru anvelope, propuse de marii producători europeni, cu preț/km între 5 și 7 cenți, și există mai multe strategii de achiziție și diverse prețuri, de la simplu la triplu, astfel că este dificil de găsit o valoare medie pentru întreaga flotă maghiară. Conform declarațiilor transportatorilor maghiari, acest cost, pentru un ansamblu articulat de 40 t, este estimat la circa 5.140 de euro/an, în creștere semnificativă față de 2.750 de euro în 2013, mai ales din cauza renunțării treptate la reșapare și preferinței pentru anvelope mai performante, de la marii producători europeni.

În Polonia costul anual cu anvelopele este cuprins între 2.500 și 6.000 de euro, cu o medie de 3.900 de euro/ansamblu, în funcție de modalitatea de achiziție a vehiculelor (cu sau fără contract care acoperă anvelopele) sau de marca aleasă, dar și de kilometraj și de sarcina transportată. În plus, multe firme au un atelier în care se ocupă și de întreținerea și înlocuirea pneurilor.

În Spania costul anual cu anvelopele este de 2.400-4.400 de euro, în funcție de modalitatea de acționare a vehiculelor (cu sau fără contract de întreținere) sau de marca aleasă, dar și de kilometraj și de sarcinile transportate. Toate firmele intervievate au contract specific pentru anvelope și conform declarațiilor lor costul anual reținut de CNR este de circa 3.180 de euro.

Pentru Germania, unde prețul unei anvelope noi este de 350-640 de euro pentru firmele chestionate, din care multe au contract ce include și anvelopele și vehiculele, care sunt înnoite des. Calculele CNR dau circa 2.700 de euro/an/ansamblu, în linie cu analizele BGL, un cost mai mic decât la studiul anterior din 2012 datorită înnoirii mai frecvente a flotei, kilometrajului anual mai mic, îmbunătățirii stării drumurilor și folosirii dese a contractelor cu producătorii de camioane care acoperă și întreținerea anvelopelor.

Articole similare

Ad