Situaţia privind organizarea licitaţiilor pentru atribuirea traseelor judeţene este îngrijorătoare, în condiţiile în care valabilitatea programelor de transport expiră la 31 decembrie 2021, aşa cum este stipulat în OUG 70/2020, articolul 66. Astfel, la nivel naţional, un singur judeţ – Alba – este în procedură de SEAP. 14 judeţe au emis hotărâri cu privire la delegarea contractelor (Alba, Arad, Bacău, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Braşov, Constanţa, Dâmboviţa, Hunedoara, Iaşi, Mehedinţi, Mureş, Olt şi Sibiu), 11 judeţe sunt la nivel de proiect (Buzău, Călăraşi, Cluj, Dolj, Giurgiu, Ialomiţa, Maramureş, Suceava, Teleorman, Vaslui şi Vrancea), iar 15 judeţe nu au iniţiat niciun proiect în legătură cu delegarea gestiunii transportului judeţean (Argeş, Botoşani, Brăila, Caraş-Severin, Covasna, Galaţi, Gorj, Harghita, Prahova, Neamţ, Sălaj, Satu-Mare, Timiş, Tulcea şi Vâlcea).
Cu mai puţin de 3 luni până la expirarea valabilităţii programelor, consiliile judeţene aşteaptă încă o poziţie oficială din partea Ministerului Dezvoltării sau a Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea Serviciilor Comunitare, însă aceasta întârzie să fie comunicată. Mai mult, atât operatorii de transport, cât şi autorităţile contractante (consiliile judeţene) speră într-o prelungire a valabilităţii programelor până în iunie 2023, aşa cum sunt şi actualele licenţe de trasee deţinute de cărăuşi şi care nu au fost anulate prin aceeaşi ordonanţă. Aceasta poziţie a fost susţinută în cadrul Galei Tranzit de transport persoane, organizată pe 14 şi 15 octombrie 2021, la Cluj, la hotelul Grand Italia.
Prelungirea valabilităţii programului judeţean de transport nu ar contravine legislaţiei europene şi chiar ar fi de dorit, în condiţiile în care studiile de mobilitate au fost făcute la repezeală şi includ multe erori privind volumele de pasageri şi calculele de rentabilitate.
Oricum, exemplul licitaţiei de la Alba, unde după prima sesiune au rămas neacoperite 40 de trasee din totalul de 70, este foarte elocvent. Multe trasee judeţene din toată ţara au devenit neatractive, iar condiţiile de participare la licitaţie – aşa cum sunt prevăzute prin legea 99 – ridică multe restricţii şi impun obligaţii pe care transportatorii nu sunt dispuşi să şi le asume, mai ales că autorităţile contractante nu au buget disponibil pentru acordarea de compensaţii, aşa cum prevede legislaţia în cazul traseelor nerentabile.
Pentru a vedea situaţia la zi, pe judeţe, cu privire la stadiul organizării atribuirilor, prezentată în cadrul Galei Tranzit de Florin Bocai, vicepreşedinte FORT, click mai jos.