Secretarul de Stat pentru Infrastructură, Mobilitate și Agendă Urbană din Spania, Isabel Pardo de Vera, este de părere că nu e normal ca transportatorii spanioli să plătească taxe de drum în alte state, în timp ce transportatori străini să nu aibă de plătit taxe de drum în Spania, deoarece, pe măsură ce se termină concesiunea, autostrăzile din această țară devin fără plată. Deci se dorește introducerea fără întârziere a unei taxe de drum pentru autostrăzile din Spania, așa cum a rezultat și din declarațiile făcute cu ocazia deschiderii Simpozionului Național al Drumurilor, Lucrărilor și Administrației Publice.
Secretarul de stat este de părere că modelul de plată în funcție de folosire este o soluție pentru deficitul tot mai mare de fonduri necesare întreținerii drumurilor și permite în același timp și obținerea unui venit în plus, așa cum se întâmplă în alte țări. Or, în prezent Spania întreține rețeaua de drumuri de la buget, în loc să direcționeze acei bani spre asigurări, educație sau sănătate.
În opinia oficialului spaniol, cele 1,4 miliarde de euro pe care bugetul de stat le va aloca în 2022 pentru întreținerea infrastructurii rutiere, și care reprezintă un record pentru această țară, datorită injecției de capital din programe europene, sunt insuficiente în condițiile deficitului pe care îl indică cele mai recente rapoarte din domeniu, și care estimează un necesar de peste 6,5 miliarde de euro.
De aceea Spania ar trebui să facă un pas înainte în direcția schimbărilor pe care le cer autoritățile europene, adică spre un model bazat pe o rată de utilizare de 60% și taxe de drum de 40%.