Economia Franței și-a revenit în 2021, după ce a fost afectată anul trecut de criza sanitară, dar instabilitatea continuă, iar tarifele de transport rutier de marfă din această țară nu au crescut decât puțin în septembrie 2021, așa cum reiese din barometrul Upply. Este însă, cel mai probabil, o situație de tranziție, date fiind criza de șoferi (care se presupune că ar duce la revendicări salariale), inflația și scumpirea energiei și a materiilor prime, dar și perturbările din lanțurile de aprovizionare.
Deocamdată incertitudinea economică nu influențează mult evoluția tarifului de transport rutier, care a crescut cu numai 0,2% în Franța în septembrie, față de august, până la o medie de 1,437 de euro/km. Curba Upply indică un platou din iunie 2012 încoace, timp în care inflația a fost de 0,15% pe lună.
Rezistența la creșterea prețurilor este coroborată cu evoluția prețurilor de transport spot, care au scăzut din nou în septembrie cu 0,6% și sunt acum echivalente cu tarifele medii, ceea ce arată o scădere a cererii comparativ cu oferta de transport. Instabilitatea și tensiunea extremă din lanțurile de aprovizionare, cauzate de perturbările locale, creează un decalaj în transporturi, ceea ce influențează cererea și crește inflația. Totuși, față de septembrie 2020 tarifele pentru curse spot sunt cu 3,5% mai mari.
Pornind de la indicele CNR referitor la costul unui ansamblu articulat pentru transport pe distanțe lungi, care a crescut cu 6,9% față de perioada similară a anului trecut, Upply constată că profitul din transport este în scădere și că va continua să scadă, câtă vreme operatorii încă nu pot să transfere întreaga inflație către beneficiarii serviciilor. Concret, vorbim de un profit cu 0,5% mai mic decât în 2020, adică de 1,5%.