Din lista lungă de nominalizaţi pentru competiţia internaţională „Van of the Year Award 2022”, juriul de presă pan-european (IVOTY) a selectat modelele finaliste, care îşi dispută cea mai prestigioasă distincţie a industriei de profil. Ediţia din 2022 este cea de-a 30-a din istoria Van of the Year şi reuneşte atât utilitare tradiţionale, propulsate de motoare diesel, cât şi o selecţie de vanuri electrice.
Iniţial au fost 14 modele de vehicule comerciale uşoare, lansate de 11 producători, dintre care membrii juriului IVOTY vor selecta câştigătorul. Acesta din urmă va fi premiat în noiembrie, în cadrul următoarei ediţii a Solutrans, expoziţia de profil organizată la Lyon, în Franţa.
Odată cu intrarea în cea de-a 30-a decadă, filosofia şi obiectivele rămân neschimbate, în ciuda nivelului ridicat de tehnologizare şi inovare atins de producătorii care încearcă să se alinieze tendinţelor pieţei. „Principalul criteriu pe care îl urmărim la Van of the Year Award este contribuţia vehiculelor la atingerea standardelor de eficienţă, siguranţă, sustenabilitate şi ecologie ale industriei de profil. Pentru a fi eligibil, fiecare candidat trebuie să fie model nou, intrat în producţia de serie până la finalul anului pentru care primeşte premiul şi să aducă o contribuţie tehnologică semnificativă comparativ cu generaţia anterioară”, a delarat Jarlath Sweeney, preşedintele IVOTY.
Pe parcursul acestui an, cei 24 de membri ai juriului IVOTY au evaluat modelele candidate, pregătindu-şi voturile, care vor fi calculate de către o organizaţie independentă, respectiv Asociaţia de Transport Rutier.
Finaliştii pentru IVOTY 2022 sunt: Fiat Ducato, vanurile electrice Stellantis din gama mică (Citroën é-Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combo-e şi Toyota Proace City Electric), Renault Express, Renault Kangoo şi Mercedes-Benz Citan II, Toyota Proace Electric şi Volkswagen Caddy 5.
În acelaşi timp, la Solutrans va fi decernat şi premiul „International Pick-up Award 2022”. Această distincţie, acordată la fiecare doi ani camionetelor de 1 tonă – evaluate din perspectiva utilităţii lor în aplicaţiile cărora le sunt destinate – a fost disputată anul acesta între Isuzu D-Max, Jeep Gladiator şi Toyota Hilux. Testele pentru desemnarea câştigătorului au fost organizate în Croaţia.