Decretul-lege cuprins acum în legislația portugheză potrivit căruia timpul de așteptare trebuie compensat, iar șoferii profesioniști nu au voie să mai participe la încărcarea/descărcarea mărfurilor există și în Italia, dar nimeni nu îl aplică, atrag atenția asociațiile de profil. Este vorba de decretul-lege nr. 57/2021 , iar timpul de așteptare este limitat la maximum două ore.
Pe 13 iulie, autoritățile portughezeau publicat un decret-lege, interzicându-le șoferilor, atât locali, cât și străini, să mai participe din septembrie la încărcarea/descărcarea mărfurilor, cu excepția unor situații speciale, determinate de natura bunurilor. Nerespectarea acestei hotărâri este considerată infracțiune gravă și poate fi pedepsită cu amendă de până la 15.000 de euro.
Din câte se pare, aceeași legislație este prezentă și în Italia, prin decretul-lege nr. 57/2021, însă până acum nu a fost aplicată. Este luat în considerare ca oră de începere, orarul stabilit anterior între expeditor, destinatar și transportator pentru ca vehiculul să fie programat cu 24 de ore în avans în privința transportul național, cu 48 de ore în avans pentru transportul între Portugalia și Spania și 72 de ore pentru toate transporturile internaționale. În terminalele de containere în schimb, unde operațiunea de recepție a fost acceptată anterior, odată ce au trecut două ore de la înregistrarea la intrarea în incintă, același terminal trebuie să acorde prioritate imediată descărcării containerului, cu excepția cazurilor de forță majoră.
Timpul de așteptare inițial și final trebuie integrat și în calculul celor două ore. Prin urmare, expeditorul trebuie să asigure un program al operațiunilor de încărcare/descărcare pentru a nu depăși timpii de așteptare. În plus, precizează decretul, este responsabilitatea expeditorului sau a destinatarului, în funcție de operațiunile de încărcare sau descărcare, să se asigure că procedurile administrative și vamale sunt „efectuate în prealabil și în timp util pentru a respecta termenul de două ore, perioada de așteptare.“
După două ore, dacă expeditorul sau destinatarul sunt responsabili pentru întârziere, transportatorul are dreptul la compensație pentru fiecare oră (sau fracțiune) după a doua, până la maximum 10 ore. În plus, există o pedeapsă suplimentară egală cu o majorare de 25% a despăgubirii prevăzute, însă ea depinde de tipul de vehicul și tipul de transport pentru care compania de transport a fost angajată.