In conformitate cu dispozitiile art. 17 pct. 1 din Conventia privind contractul de transport international de marfuri pe sosele (CMR), transportatorul este raspunzator pentru pierderea totala sau partiala sau pentru avariere, produse intre momentul primirii marfii si cel al eliberarii acesteia, cat si pentru intarzierea in eliberare.
Desigur ca, similar altor forme de raspundere civila, si aceasta forma de raspundere se poate transfera catre o companie de asigurare printr-o polita de asigurare specifica.
Numita adesea asigurarea CMR, asigurarea de raspundere a transportatorului acopera daunele materiale cauzate marfii transportate pentru care este probata culpa transportatorului.
Desi aceste elemente sunt, in mare parte, stabilite prin conventia CMR, fiecare companie de asigurare a individualizat produsul de asigurare de raspundere a transportatorului in functie de evolutia propriului portofoliu si de apetitul de risc.
Aceste elemente de individualizare pot avea impact asupra despagubirilor in diverse spete. Spre exemplu, nu sunt acoperite daunele produse in situatiile in care, la momentul daunei, autovehiculul nu avea certificat de inmatriculare valabil sau nu sunt acoperite daunele produse prin furt.
Exista intr-adevar si situatii in care, in ciuda excluderilor din polita de asigurare, instantele decid ca asiguratorul este obligat la plata despagubirilor. Retinem, in acest sens, Decizia nr. 3197 din 10 octombrie 2013 pronuntata in recurs de Sectia a II-a civila a Inaltei Curti de Casatie si Justite prin care Inalta Curte de Casatie si Justitie a hotarat ca, in conformitate cu dispozitiile art. 17 pct. 1 din Conventia privind contractul de transport international de marfuri pe sosele (CMR), transportatorul este raspunzator pentru pierderea totala sau partiala sau pentru avariere, produse intre momentul primirii marfii si cel al eliberarii acesteia, cat si pentru intarzierea in eliberare. Prin urmare, in situatia in care marfa transportata cu mijlocul de transport asigurat a fost sustrasa datorita unei neglijente a conducatorului auto, care a lasat camionul nesupravegheat, transportatorul va raspunde fata de proprietarul marfii, conform art. 17 din CMR, iar asiguratorul este obligat, in temeiul contractului de asigurare pentru raspunderea carausului, sa plateasca beneficiarului despagubirea, fara ca acesta sa poata invoca exonerarea de raspundere a transportatorului pentru lipsa culpei in sustragerea marfii.
In activitatea noastra intalnim diverse situatii in care neintelegerea sau lipsa de informare asupra prevederile din conditiile de asigurare conduce la frustrari din partea asiguratului.
Aceste neplaceri pot fi evitate daca companiile apeleaza la specialisti pentru configurarea si negocierea conditiilor de asigurare.
Specialistii GrECo au configurat conditii de asigurare personalizate pentru asigurarea de raspundere a transportatorului, iar plasamentul riscului se poate face atat local (pe piata din Romania), cat si pe pietele din Europa (Austria, Germania etc.).
In plus, serviciile GrECo se extind si pentru implicarea in solutionarea dosarelor de dauna – pentru daunele mici existand inclusiv posibilitatea ca asiguratul sa faca autoconstatare, urmand ca daunele sa fie achitate in baza fotografii realizate si a declaratiilor transmise prin e-mail.