Prezentă la dezbaterea Comisiei de Transport şi Turism (TRAN) din cadrul Parlamentului European (PE), comisarul Adina Vălean a atras atenţia asupra efectelor negative ale măsurii întoarcerii camioanelor la sediul operaţional al angajatorului la fiecare 8 săptămâni, aşa cum prevede regulamentul 1055/2020.
În contextul conflictului din Ucraina, care adânceşte şi mai mult criza de şoferi – în condiţiile în care foarte mulţi şoferi ucraineni şi-au lăsat angajatorii polonezi şi lituanieni pentru a lupta în război – comisarul european i-a invitat încă o dată pe membrii PE să reflecteze asupra inutilităţii acestei prevederi, care, în plus, conduce la un consum nejustificat de carburant, poluare, trafic congestionat (oricum îngreunat de fluxurile de refugiaţi), dar şi irosire a forţei de muncă.
Pe viitor urmează câţiva ani problematici, situaţia din Ucraina adăugându-se provocărilor de redresare economică post-covid, decarbonizare şi inflaţie. „Avem foarte mulţi transportatori rutieri care se confruntă deja cu probleme. Astfel, în redactarea programului de lucru pentru 2023, Comisia se va axa pe găsirea celui mai bun răspuns la noul context internaţional. Este foarte importantă modernizarea transportului feroviar internaţional de mărfuri, pentru ca acesta să poată juca un rol mai mare în atingerea obiectivelor Pactului Verde European. Este nevoie de un management mai bun al traficului internaţional, accesul la informaţii privind transporturile fluviale, dar şi o revizuire a cadrului legal pentru transportul intermodal. Pregătim şi un plan secundar pentru transportul de pasageri. Este nevoie de un set de principii pe care să ne bazăm atunci când se iau măsuri în regim de urgenţă. Un rol esenţial îl au reafirmarea coridoarelor «verzi» şi importanţa reţelei de puncte de contact”, a explicat Vălean.