Bunurile cu risc fiscal ridicat, despre care s-a constatat ca fac deseori obiectul economiei subterane, vor fi mai bine monitorizate prin obligativitatea inregistrarii lor in sistemul RO eTransport – functional (oficial) de la 1 aprilie si obligatoriu din 1 iulie. Practici similare exista si in alte state europene. Responsabilitatea declararii marfurilor in RO e-Transport va reveni proprietarilor acestora. Totusi, si carausii trebuie sa fie vigilenti, deoarece, daca vor accepta sa incarce bunuri din categoriile de risc fiscal care nu vor fi inregistrate si nu vor avea codul unic UIT, risca amenzi usturatoare.
Ministerul Finantelor (MF) a publicat proiectul de ordonanta de urgenta privind instituirea sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat – RO e-Transport. Aceeasi OUG abroga – dupa intrarea in vigoare – articolul XXVIII din OUG 130/2021, care a facut pentru prima data referire la infiintarea e-Transport, in decembrie 2021. La momentul inchiderii editiei, proiectul era inca in dezbatere in comisia de dialog social.
Textul de motivare a noii OUG vorbeste despre necesitatea implementarii si operationalizarii unui sistem informatic de monitorizare a transporturilor de bunuri, prin interconectare cu sistemele actuale detinute de Ministerul Finantelor (RO e-Factura si Trafic control), in scopul cresterii gradului de colectare a impozitelor si taxelor si prevenirii comertului ilicit. Spre deosebire de OUG 130/2021 insa, proiectul vizeaza doar bunurile cu risc fiscal ridicat, asa cum sunt ele incadrate in ordinul presedintelui ANAF din ianuarie 2022.
Cod unic de monitorizare a bunurilor, inscris pe CMR
Potrivit proiectului de OUG, fiecare relatie comerciala care face obiectul unui transport de bunuri cu risc fiscal ridicat va primi un cod unic generat de sistemul RO e-Transport (UIT), prin care autoritatile competente vor putea monitoriza transportul pe teritoriul national. Sunt vizate transporturile bunurilor reprezentand achizitii si livrari intracomunitare, ale bunurilor care fac obiectul operatiunilor vamale si transporturile de bunuri intre doua locatii situate pe teritoriul national.
Incepand cu 1 aprilie 2022, Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul MF pune la dispozitia utilizatorilor, gratuit, modulele informatice in vederea obtinerii codului UIT.
Obligatia declararii in sistemul RO e-Transport revine, dupa caz, destinatarului sau expeditorului inscrisi in declaratia vamala de import, respectiv de export, beneficiarului din Romania in cazul achizitiilor intracomunitare, furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau livrarilor intracomunitare, si depozitarului, in cazul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit. Toate aceste categorii de utilizatori sunt obligate sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv de punere efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
Codul UIT trebuie inscris obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugiri. Pentru generarea codului UIT, declaratiile in RO e-Transport se pot face cu maximum 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului, dar pana la intrarea in tara, prezentarea la locul de import ori punerea efectiv in miscare a vehiculului. In cazul in care sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte categorii de bunuri, declaratia trebuie completata pentru toate bunurile transportate, iar codul UIT va insoti documentul de transport aferent acestora.
De la 1 iulie 2022 se interzice transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat care nu este declarat in RO e-Transport sau nu poate fi identificat prin codul UIT.
Soferii, amendati daca transporta bunuri cu risc fiscal neinregistrate
Foarte important! Desi carausii nu au nicio implicare in declararea bunurilor, nu sunt complet exonerati de obligatii. Pentru ca nu trebuie sa fie partasi ai comertului ilicit. Astfel, conducatorii vehiculelor de transport sunt obligati sa prezinte – la solicitarea organelor competente din cadrul ANAF sau Autoritatii Vamale Romane – documentele care insotesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Nerespectarea prevederilor privind declararea bunurilor in RO e-Transport, inclusiv nerespectarea de catre sofer a obligatiei prezentarii codul UIT la control, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Amenzile vor fi aplicate de ANAF sau de Autoritatea Vamala.
In 30 de zile de la intrarea in vigoare a OUG vor fi adoptate normele metodologice de aplicare, precum si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat, prin ordin comun al presedintelui ANAF si Autoritatii Vamale Romane.
Lista produselor cu risc fiscal ridicat
Lista produselor cu risc fiscal ridicat care trebuie declarate in sistemul electronic e-Transport a fost stabilita prin ordinul nr. 12/2022 al presedintelui ANAF din ianuarie 2022. Aceasta include 5 categorii principale de bunuri, pentru care experienta institutionala a relevat un grad redus de fiscalizare a veniturilor, in majoritatea cazurilor instrumentate la nivelul organelor de control fiscal, veniturile realizate neregasindu-se in evidentele financiar-contabile ale contribuabililor implicati pe intreg circuitul de tranzactionare. Este vorba despre legume-fructe, bauturi alcoolice (inclusiv spirtoase), materiale de constructii, produse minerale (apa minerala naturala, nisip si pietris) si imbracaminte-incaltaminte (o paleta larga de tipuri de produse si accesorii).
Asociatiile patronale au dat vot negativ
Proiectul de OUG pentru instituirea RO e-Transport a fost discutat in cadrul comisiei de dialog social organizate la Ministerul Finantelor la inceputul lui aprilie. UNTRR a anuntat ca a dat vot negativ, deoarece, potrivit textului proiectului de OUG, carausii vor fi afectati de incercarea statului de a scoate la lumina o parte importanta din economia subterana. Astfel, chiar daca firmele de transport nu au in sine o raspundere explicita, nerespectarea de catre sofer a obligatiei prezentarii codul UIT la control va fi sanctionata, iar operatorii nu trebuie sa fie impovarati cu alte sarcini care nu ii privesc.
In plus, mai trebuie clarificata problema transportului in regim grupaj, deoarece, in cazul in care sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte categorii de bunuri, declaratia trebuie completata pentru toate bunurile transportate.
ANAF va amplasa camere video pentru monitorizarea transporturilor de bunuri
In scopul prevenirii si combaterii faptelor de frauda fiscala si vamala si evaziune fiscala, ANAF monitorizeaza permanent comportamentul fiscal al operatorilor economici, care achizitioneaza marfuri de pe teritoriul Uniunii Europene, fiind vizate toate transporturile de marfuri care intra in Romania prin punctele rutiere de trecere a frontierei, inclusiv cele aflate in tranzit pe teritoriul national.
Astfel, Directia Antifrauda a ANAF va amplasa o retea de 58 de camere video full HD in punctele de trecere a frontierei intracomunitare. Sistemul informatic de monitorizare a tranzactiilor intracomunitare va prelua imaginile camerelor de luat vederi si le va asocia cu notificarile intrate in sistem, precum si cu alte date aflate la dispozitia ANAF referitoare la statutul transportului realizat cu mijlocul de transport identificat, urmand a genera rapoarte operative. De precizat ca sistemul video nu vizeaza punctele de frontiera cu Ucraina, Serbia si Republica Moldova.
Reamintim ca ministrul Finantelor, Adrian Caciu, anunta in decembrie 2021 ca obiectivul principal al ANAF pentru 2022 va fi lupta cu evaziunea fiscala si anunta adoptarea unui pachet de masuri, inclusiv lansarea sistemului informatic de monitorizare a transporturilor de bunuri si informatizarea vamilor. Astfel, informatiile colectate cu ajutorul camerelor amplasate in punctele de trecere a frontierei cu statele UE vor contribui la realizarea obiectivului propus.
Reducerea masiva a evaziunii fiscale prin monitorizarea stricta a bunurilor, factura in format electronic, casele de marcat conectate la ANAF si informatizarea vamilor ar contribui la reducerea decalajului fiscal din TVA cu 5% pana la finalul acestui an.