Una dintre primele consecințe ale invaziei rusești în Ucraina a fost suspendarea operațiunilor în porturile ucrainene din Marea Azov și Marea Neagră, ceea ce a împiedicat multe nave comerciale să pornească la drum. Astfel, navele au fost acostate la chei începând cu 24 februarie 2022, adesea cu echipajele lor la bord. În plus, riscurile de a fi lovit de bombardamentele asupra orașelor cresc, așa cum s-a întâmplat cu cargoul Azburg, sub pavilion dominican, care a fost lovit de 2 rachete rusești la Mariupol, pe 5 aprilie, și s-a scufundat.
Natalie Shaw, șefa politicii de ocupare a forței de muncă de la Camera Internațională a Navigației, a declarat într-un interviu pentru American Shipper că cel puțin 140 de nave din 20 de țări sunt blocate în zona de conflict, transportând aproximativ 1.500 de navigatori. Pe lângă faptul că își riscă viețile, acești oameni se confruntă cu o lipsă tot mai mare de alimente, apă, combustibil pentru producerea de electricitate, medicamente și produse de îngrijire personală. Prin urmare, Shaw face apel la reaprovizionarea acestora, nu în ultimul rând pentru că se pare că evacuarea lor este foarte dificilă, dacă nu chiar imposibilă.
Îngrijorările cresc în special pentru navigatorii blocați în Mariupol, unde se așteaptă o nouă ofensivă majoră a rușilor pentru a prelua controlul asupra orașului-port. În acest caz, bombardamentele și schimburile de focuri se vor intensifica, cu o posibilitate tot mai mare de a lovi navele, unde navigatorii au rămas refugiați de la începutul războiului. Odessa ar putea fi, de asemenea, una dintre țintele invaziei rusești, iar singura navă de containere rămasă în zona de conflict, Joseph Schulte a companiei chineze Cosco, este blocată în portul său.
Există un alt efect secundar al războiului din Ucraina, care îi privește în continuare pe navigatori, dar într-un context global. Potrivit federației sindicale ETW, 14,5% dintre navigatorii din lume sunt de naționalitate ucraineană sau rusă. Cei dintâi fie s-au întors în țara lor de origine pentru a lupta sau pentru a-și întreține familiile, fie nu pot face acest lucru, deoarece altfel nu ar mai putea părăsi granițele naționale.
Acest lucru face dificilă rotația echipajelor, care a fost deja afectată în ultimii 2 ani de pandemia Covid-19. În plus, deficitul de personal este în creștere. Sindicatele și reprezentanții companiilor de transport maritim au tras deja un semnal de alarmă cu privire la aceste probleme, care până acum nu a fost luat în seamă.