Acum cateva luni, intr-un articol dedicat pietei de transport de autovehicule, puteati citi despre efectele pe care situatia politica si sociala tensionata din Ucraina le are in activitatea Avtologistika Forwarding&Services SRL, parte a grupului ucrainean cu acelasi nume, care face export de masini in special spre aceasta tara. Si, pentru a afla care mai sunt noutatile in domeniu, ne-am adresat directorului general al filialei din Romania, Grigore Marcu, de la care am aflat ca zona de sud-est a Ucrainei este in plin conflict armat, ceea ce afecteaza serios si situatia economica din restul tarii, mai ales comertul exterior si platile externe.
„Conflictul armat, declinul economic si lipsa resurselor valutare afecteaza in general operatiunile externe ale Ucrainei, inclusiv importul de autoturisme, care nu este o prioritate in situatii de criza.“
Totusi, Avtologistika a reluat inca din mai – e drept, la nivel redus – transporturile spre Ucraina, intrerupte la inceperea conflictului, iar probleme pe traseu nu au fost, si nici nivelul primei de asigurare nu a crescut din cauza riscului sporit.
In ceea ce priveste viitorul apropiat insa, este dificil de estimat ce se va intampla si in ceea ce priveste conflictul militar, si in ceea ce priveste situatia economica a tarii, „asa ca nu ne ramane decat sa ne dramuim cu gria resursele, ca cautam colaborari cu alti parteneri si sa speram la vremuri mai bune“.
Pentru a-si completa activitatea, filiala din Romania a Avtologistika face si transporturi in UE, dar numai cu o parte din flota, iar volumele nu sunt constante, ci depind de fluctuatiile inregistrate de alte firme, care au nevoie uneori de capacitate suplimentara de transport. In ceea ce priveste tarifele pentru aceste curse, asa cum arata Grigore Marcu, ele abia acopera cursa, dar asta se intampla si in transportul spre est, nu doar spre vest. „De cele mai multe ori constati ca a intervenit ceva si nu te-ai incadrat in costuri.“