Din punctul de vedere al specialiștilor în transportul intermodal, în ciuda unui grad de impredictibilitate oferit de contextul actual, există o creștere susținută pentru această soluție de transport, care este și cea mai stabilă în condițiile date.
„Faptul că se pot prelua volume mari de echipamente, ratele relativ constante, alături de orarele fixe de preluare reprezintă avantajele acestui tip de transport, de mare interes la ora actuală“, după cum afirmă Andrei Ilie, Business Development Manager Yusen Logistics (Romania). Problemele de consum generate de tendința inflaționistă nu se văd momentan în piață, continuă acesta, având în vedere că acum ajung volumele comandate cu șase luni înainte, ceea ce face ca afluxul de marfă să urmărească trendul unor condiții normale de piață. „Important este ce va urma după această perioadă, cel mai probabil atunci vom reanaliza tendința cererii“, a declarat Andrei Ilie pentru Tranzit.
Costurile au crescut cu 20%
Provocările aduse de creșterile la utilități pe întreg lanțul logistic au un impact și pe transportul intermodal, la ora actuală alegerea fiind dată de disponibilitatea capacităților și nu neapărat de ratele de transport. „Creșterile mari la energia electrică au dus la majorarea ratelor de transport intermodal după ani de constanță. Prețul motorinei influențează partea de <<ultimă milă>>, însă date fiind distanțele scurte operate de noi, impactul nu este unul major. Combinate, cele două creșteri, motorină și energie, au dus la o creștere a costurilor cu 20%“, precizează oficialul Yusen Logistics (Romania). Acesta mai spune că modalitatea prin care poate fi contracarată această scumpire este eficiența în operare, atât prin utilizarea de echipamente performante, cât și prin optimizarea resurselor folosite. Per ansamblu, cu toate aceste creșteri de volume și de cost, operatorul logistic nu înregistrează scăderi de volume cauzate de rate mai mari în transportul intermodal. „Din păcate nu există ajutoare de stat pentru acest tip de transport, singura facilitate acordată în continuare fiind reducerea de 33% pentru TUI (taxa de utilizare infrastructură) în transportul combinat.“