Mercedes-Benz anunţă lansarea celei de-a treia generaţii a propulsorului OM 471, care vine acum cu o economie suplimentară de combustibil, fiind în acelaşi timp puternic şi oferind confort sporit la rulare. Reprezentanţii constructorului german sunt convinşi că noua tehnologie le va oferi un argument suplimentar operatorilor de transport pentru a-şi ţine aproape şoferii, care se găsesc tot mai greu.
Mercedes-Benz Trucks a stabilit standarde tehnologice ridicate cu fiecare lansare a celor două generaţii anterioare ale motorului OM 471, destinat vehiculelor comerciale grele, primind numeroase aprecieri din partea şoferilor, graţie sincronizării optime dintre grupul moto-propulsor, transmisie şi axe. Acum, cea de-a treia generaţie a OM 471, care va propulsa modelele Actros şi Arocs, vine cu numeroase inovaţii menite să-i sporească eficienţa şi să scadă consumul de combustibil, cu impact benefic în costul total de operare (TCO). De exemplu, geometria locaşului pistonului, designul duzei de injecţie şi parametrii chiulasei, relevanţi pentru schimbul de gaze, au fost supuse unui proces amplu de optimizare. În acest fel, raportul de compresie al motorului cu şase cilindri în linie a fost crescut de la 18,3:1 la 20,3:1, ceea ce duce la o ardere mai eficientă, cu o presiune de aprindere de vârf de 250 bari.
Una dintre cele mai importante pârghii în creşterea eficienţei combustibilului în motoarele moderne cu ardere diesel este optimizarea turboalimentării. Astfel, odată cu cea de-a treia generaţie a OM 471, Mercedes-Benz Trucks introduce două turbocompresoare noi, dezvoltate şi fabricate intern, care sunt adaptate cu precizie cerinţelor clienţilor. În varianta optimizată pentru consum, accentul este pus pe obţinerea celui mai mic consum posibil de carburant. Această configuraţie este concepută pentru utilizare în transportul pe distanţe lungi, cu o putere a motorului de până la 350 kW (476 CP). Cea de-a doua variantă de turbocompresor este proiectată pentru a asigura performanţe ridicate şi o forţă mare de frânare, fiind ideală pentru utilizare în sectorul greu şi în construcţii, la propulsoare având o putere nominală de până la 390 kW (530 CP).
Pentru nivelurile inferioare şi medii de performanţă ale OM 471, economia maximă de combustibil în comparaţie cu generaţia anterioară este de până la 4%, iar pentru nivelurile superioare de performanţă, de până la 3,5%. Datorită consumului mai mic, atât costurile de operare, cât şi emisiile de CO2 sunt reduse.
Pe lângă combustie şi turboalimentare, reducerea frecării este a treia pârghie importantă pentru îmbunătăţirea eficienţei combustibilului. În acest scop, a treia generaţie OM 471 are o supapă de reglare a presiunii uleiului de motor nou dezvoltată, instalată în spatele pompei de ulei de motor şi în faţa termostatului de ulei. O supapă acţionată electric controlează reducerea presiunii uleiului de motor într-o matrice complexă, care ia în considerare toate componentele motorului şi cerinţele lor specifice, cum ar fi lubrifierea sau răcirea. Un ulei de motor nou dezvoltat, cu vâscozitate scăzută, îmbunătăţeşte controlul presiunii uleiului şi sporeşte eficienţa fără a reduce intervalele de schimbare a uleiului sau a creşte uzura componentelor motorului afectate.
Sistem reînnoit de tratare a gazelor de ardere
Sistemul de tratare a gazelor de eşapament, care a fost complet renovat şi adaptat la noul sistem de combustie şi control al OM 471, ajută, de asemenea, la optimizarea consumului. Astfel, sistemul limitează contrapresiunea şi, de asemenea, creşte indicele de uniformitate al AdBlue, ceea ce duce la o conversie îmbunătăţită a NOX şi la un consum mai mic de combustibil. Senzorii NOX şi circuitul de control în buclă închisă şi un model predictiv de temperatură SCR au permis reducerea suplimentară a emisiilor, în conformitate cu cele mai stricte standarde Euro 6E, care impun limitarea efectivă a emisiilor de gaze de eşapament pe întreaga durată de viaţă a vehiculului în condiţii normale de utilizare.
Dinamică de conducere exemplară
Alături de profitabilitate, robusteţe şi fiabilitate, noua generaţie a motorului OM 471 oferă o dinamică de conducere exemplară. Acest lucru a fost posibil prin optimizarea funcţionării transmisiei PowerShift Advanced, care dispune de un nou sistem de control automat, ce permite o deplasare mai rapidă şi mai lină, datorită selecţiei precise a treptelor de viteză. Schimbările mai rapide ale treptelor de viteză reduc timpul de întrerupere a cuplului motor cu până la 40% în gama superioară. Parametrizarea pedalei de acceleraţie a fost, de asemenea, optimizată, sensibilitatea crescută în cursa inferioară a acesteia permite manevre de mai mare precizie, iar timpul de răspuns direct în cursa superioară a pedalei are ca rezultat o dinamică mai mare în condiţii de sarcină ridicată. De asemenea, îmbunătăţeşte rularea şi accelerarea în afara sensurilor giratorii.
O altă noutate a OM 471 o reprezintă gama extinsă de Top Torque. Pentru nivelurile de putere ale motorului de 330 kW (450 CP) şi 350 kW (476 CP), împreună cu transmisia G281, un cuplu puternic de 200 Nm este disponibil pentru arborele cotit în treptele 7 până la 12 în programul „A Standard”. Funcţia „Puterea la apăsarea unui buton”, pentru performanţe îmbunătăţite, este disponibilă la nevoie, de exemplu, pe rampele de acces pe autostradă sau la depăşiri, în acelaşi timp consumul de combustibil fiind menţinut la nivel optim.
Noua generaţie a propulsorului OM 471 este gata să intre pe linia de producţie a fabricii Mercedes-Benz din Mannheim, Germania, fiind deja disponibilă pentru comenzi la nivel european. Primele livrări au fost planificate pentru octombrie 2022.