Ministerul de Transport, Mobilitate și Agendă Urbană din Spania a lansat prima fază a programului de stimulare a folosirii transportului maritim odată cu publicarea Ordinului care aprobă bazele de reglementare pentru acordarea subvențiilor și a apelului din 2022 de a alege entitățile colaboratoare (companii de transport maritim) care vor participa la proiect. Obiectivul acestei linii de ajutor, pentru care bugetul inițial este de 60 de milioane de euro din fonduri NextGenerationEU, este de a încuraja transportatorii, expeditorii și operatorii logistici să încarce camioanele pe vase, pentru a consolida și a crește cota transportului maritim de bunuri și a promova transferul de pe șosele pe apă.
Programul își propune să rezolve problema costurilor externe cauzate de emisiile de gaze de efect de seră, poluarea aerului, aglomerație, accidente și de zgomot, prin mutarea unor volume de mărfuri dintr-o țară a UE în alta de pe rutier pe maritim. Companiile sau șoferii independenți care vor plăti taxa de transport maritim pentru o remorcă/semiremorcă sau un șasiu vor putea aplica apoi pentru subvenții, deci firmele mici și mijlocii și șoferii independenți sunt la fel de eligibile ca întreprinderile mari.
Costurile care se califică pentru subvenții vor corespunde reducerilor de costuri externe de pe teritoriul național al Spaniei. Adică, dacă un transportatori alege să folosească modul maritim pentru a deplasa o semiremorcă din portul Valencia la Civitavecchia, în loc să meargă pe șosea, se va califica la subvenții proporționale cu reducerile de costuri externe generate în Spania, deci din aproape 1.710 km de drum care separă cele două porturi va obține subvenție pentru puțin peste 520 km, până la granița cu Franța.
Companiile maritime care vor să participe la proiect, adică cele pe rutele cărora se vor acorda aceste subvenții, au la dispoziție 15 zile pentru a se înscrie la apel și a-și alege entitățile colaboratoare.
Inițiativa face parte din Programul de Sprijin pentru Transport Sustenabil și Digital din Componenta 6 a PRTR, care alocă 800 de milioane de euro pentru îmbunătățirea și eficientizarea operațiunilor, pentru echilibrarea volumelor pe diverse moduri de transport în așa fel încât poluarea să fie mai mică și pentru inovații tehnologice și digitale.