Pe 26 mai s-a publicat ordinul nr. 1.000 din 23 mai 2022 privind aprobarea procedurilor de anulare a obligațiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor art. I din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative, cu alte cuvinte pot începe procedurile de anulare a oricăror oobligații stabilite prin reconsiderarea diurnelor ca venituri de natură salarială.
Parctic, acum contribuabilii ar trebui să înregistreze o cerere la ANAF (însoţită de acte doveditoare), prin care să se indice care sunt sumele plătite deja (pentru cei care au făcut-o). ANAF are la dispoziţie (conform legii) 45 de zile pentru a da un răspuns solicitării primite, iar variantele sunt fie de a restitui sumele încasate, fie de a le compensa cu datoriile companiei – aceasta din urmă este varianta preferată de instituţie.
De asemenea, ANAF ar trebui să întocmească o evidenţă cu firmele care au controale în derulare pe această temă a reîncadrării diurnelor şi respectiv decizii emise şi, din oficiu, să le anuleze pe toate. Pe de altă parte, ordinul permite şi contribuabilului să solicite anularea deciziei de impunere, iar acest lucru se poate face deja, după publicarea ordinului Ministrul Finanțelor în MO pe 26 mai.
Mulţi transportatori au suferit deja pierderi în urma controalelor ANAF şi a tuturor problemelor rezultate de aici şi doresc să îşi caute mai departe dreptatea, solicitând despăgubiri din partea statului român. Avocatul Aurelian Opre a obţinut deja o sentinţă favorabilă la Curtea de Apel Braşov, prin care organul fiscal a fost obligat la plata unor prejudicii de peste două milioane de lei ca urmare a reîncadrării diurnelor, la care s-a adăugat şi dobânda fiscală, pe motiv că a emis un act administrativ nelegal, care a fost desfiinţat ulterior de instanţă. „Emiterea unui act administrativ nelegal pune ANAF în postura de culpă procesuală, respectiv de răspundere civilă delictuală, cu varianta răspunderii civile administrativ-patrimoniale. Contribuabilul s-a obişnuit să solicite mereu doar dobânda fiscală, adică acel 0,02% per zi pentru fiecare zi de întârziere de când s-a emis actul şi încasat suma până când acesta a fost anulat şi s-a restituit suma. Noutatea acum este tocmai această despăgubire de peste două milioane de lei, care reprezintă calculul prejudiciilor, raportat la marja de profit a societăţii, adică efectiv câştigul pe care societatea l-ar fi putut realiza cu acei bani dacă i-ar fi avut la dispoziţie pe perioada cât au fost blocaţi de Finanţe. Decizia în acest caz este definitivă.”
Fiecare speţă trebuie tratată însă separat, de la caz la caz. Se pune şi problema unor procese colective împotriva ANAF. Trebuie ţinut cont însă că aici nu mai vorbim de răspunderea funcţionarului public sau a ANAF, ca în cazul anterior, ci de răspunderea statului român, prin Ministerul de Finanţe, pentru prejudicii aduse la nivelul unei întregi ramuri. Pentru a instrumenta corect un caz de o asemenea amploare este nevoie de o echipă de avocaţi profesionişti, care să evalueze foarte bine situaţia. „Temeiuri sunt, pentru că într-un timp foarte scurt (2015-2019) s-a ajuns la aceeaşi situaţie din 2015, deci, Ministerul Finanţelor, în numele statului român, nu şi-a făcut treaba, nu a creat mecanisme care să asigure o punere corectă în textul de lege a acestor reglementări şi nu a creat mecanisme interne pentru ca şi în interiorul ANAF să se înţeleagă aceste lucruri. Am trecut printr-o amnistie atunci şi au reînceput controalele fiscale în aceeaşi notă.”
Urmăriți la linkul de mai jos interviul cu Aurelian Opre luat cu numai o zi înainte ca normele metodologice de aplicare a Legii 72 să fie publicate în Monitorul Oficial. Chiar dacă din acest punct de vedere informațiile legate de aplicarea legii 72 sunt cumva rezolvate între timp, recomandările legate de un proces colectiv al transportatorilor merită să fie urmărite.