Transportatorii de mărfuri din Lituania (LTG Cargo), Letonia (LDZ Cargo) și Estonia (Operail) doresc să restabilească serviciul intermodal „Amber Train”, care obișnuia să conecteze țările baltice cu Finlanda, Polonia și Germania. Săptămâna trecută a avut loc la Riga o reuniune a reprezentanților companiilor feroviare letone, estoniene și lituaniene pentru a dezvolta cooperarea în domeniul transportului de containere.
Amber Train este un tren intermodal internațional, care circulă pe ruta Szostaków (la granița dintre Polonia și Lituania) – Riga – Tallinn. Serviciul a fost lansat în 2018 și a conectat țările baltice, iar datorită posibilității de transbordare a containerelor între trenurile cu ecartament de 1520 și 1435 mm la terminalele Kaunas și Shostakovo, a fost posibil transportul de mărfuri între aceste țări și Polonia și Germania. Cu toate acestea, în timp, trenurile au fost suspendate din cauza scăderii interesului din partea operatorilor logistici.
După ce UE a introdus sancțiuni economice împotriva Belarusului și a oprit transportul de mărfuri belaruse, inclusiv de îngrășăminte, prin Lituania și Letonia către porturile baltice, compania de stat lituaniană LTG Cargo și compania letonă de căi ferate au pierdut unele comenzi, astfel încât aceste companii își diversifică operațiunile și caută noi piețe. Una dintre direcțiile promițătoare este transportul intermodal. Recent, interesul pentru astfel de servicii a crescut din cauza creșterii prețurilor la combustibil și a problemelor legate de disponibilitatea șoferilor de camion. Potrivit reprezentanților transportatorilor care formează proiectul Amber Train, popularitatea transportului intermodal s-a îmbunătățit din 2018 și acum un astfel de serviciu poate atrage noi clienți. Un factor suplimentar care sprijină transferul de mărfuri către transportul combinat este politica UE în domeniul climei.
„Acest proiect de cooperare în domeniul transportului de marfă între trei țări are un mare potențial atât în Letonia, cât și în țările baltice și în întreaga regiune, iar noi avem mari oportunități de a dezvolta acest potențial. Pentru a face acest lucru, este necesar să se ajungă la un acord asupra unor aspecte importante – compatibilitatea prețului final cu cerințele pieței, regularitatea transportului feroviar, precum și sprijinul tuturor celor 3 state baltice pentru acest proiect”, a comentat Rinalds Pļavnieks, membru al consiliului de administrație al Căilor Ferate Letone.
Succesul proiectului „Trenul de chihlimbar” va fi determinat în primul rând de posibilitatea de a organiza conexiuni între Europa de Nord și Europa Centrală și de Sud. „Noi nu vedem trenul de chihlimbar doar ca pe un proiect baltic, ci ca pe o conexiune a țărilor baltice și scandinave cu Europa Centrală și de Sud. Este vorba în primul rând de o legătură cu Finlanda, unde există baze de marfă pentru hârtie, lemn și produse din lemn care ar putea fi livrate chiar și în Italia”, a declarat Marko Paatsi, director de vânzări al Operail.