Efectul scutirii de taxa pe combustibil începe să dispară în Germania. Potrivit ADAC, după ce combustibilul (E10) scăzuse inițial cu 20,3 cenți imediat după ce s-a scos taxa pe CO2, din această săptămână diferența s-a tot subțiat, ajungând la doar 5,2 cenți față de ziua anterioară reducerii, potrivit mediei naționale realizate de ADAC. Ambele diferențe de preț sunt cu mult sub valoarea scutirii fiscale, care este de 35,2 cenți pentru benzină și de 16,7 cenți pentru motorină. În plus, motorina se pregătește să depășească din nou pragul de 2 euro/l.
Marți, 7 iunie, prețul mediu la E10 era de 1,948 de euro pe litru, cu 0,6 cenți mai mult decât luni, 6 iunie. Motorina a crescut cu 1,6 cenți, până la 1,992 euro. Cu toate acestea, tendința de creștere a continuat pe 8 iunie: E10 era cu aproximativ 1 cent mai scump decât în ziua precedentă, iar motorina cu aproximativ 2 cenți.
Dacă această tendință va continua, probabil că și motorina va crește peste 2 euro pe litru în medie zilnică la nivel național. ADAC consideră că prețurile carburanților sunt în mod clar prea mari.
Tomaso Duso, expert în concurență și șef al departamentului pentru companii și piețe din cadrul institutului de cercetare economică DIW Berlin, a declarat că reducerea la carburanți nu a fost transferată integral de către companiile de petrol și rafinării, așa cum era de așteptat. „Motivul este că rafinăriile au putere de piață. Acesta nu este neapărat un comportament rău intenționat, ci rezultatul oferirii reducerii taxei la nivelul rafinăriilor și al companiilor de uleiuri minerale, nu al cumpărătoruliui final”. Economiștii au avertizat asupra acestui lucru, dar politicienii nu au vrut să audă, a spus el. „Reducerea pentru combustibil a fost acum risipită.”
Președintele Oficiului Federal pentru Carteluri, Andreas Mundt, a atenuat din nou așteptările Bayerischer Rundfunk de a putea dovedi existența unei înțelegeri în industria uleiurilor minerale. Piața este foarte transparentă. Prin urmare, companiile puteau reacționa la schimbările de preț ale concurenților cu viteza luminii. „Nu poate fi vorba de o înțelegere decât dacă găsesc prețuri similare peste tot.”
Impozitul pe profiturile excedentare revine în joc
Prețul carburanților stârnește controverse și în coaliția multicoloră în legătură cu un impozit pe profitul în exces. Lindner a declarat: „În acest moment, nu pot decât să avertizez împotriva populismului. Nu știi dacă există profituri în exces, iar creșterile de taxe ar putea duce la penurie la pompă”, a avertizat el. „Penuria ar duce la o creștere și mai mare a prețurilor”. Secretarul general al FDP, Bijan Djir-Sarai, a declarat: „Apelurile constante ale SPD și ale Verzilor pentru noi taxe sunt șocante, la fel ca cele ale Partidului de Stânga.”
Pe plan internațional, există deja modele pentru un impozit pe profitul excedentar: președintele Institutului german pentru cercetare economică (DIW), Marcel Fratzscher, a făcut referire, printre altele, la Italia. Potrivit unui raport al serviciului științific al Bundestag-ului, măsura cunoscută acolo sub numele de „taxa extraordinară de solidaritate” se aplică exclusiv companiilor din sectorul energetic. Impozitul se aplică asupra cifrei de afaceri sau, mai exact, asupra diferenței dintre cifra de afaceri din două perioade din acest an și cea din anul precedent. Dacă o companie face mai mult de 5 milioane de euro sau cu 10% mai mult din cifra de afaceri, trebuie să plătească o taxă de solidaritate.