Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pariul se pune pe cereale în 2022

Cu toate că există interes în acest sens, imensul trafic de containere care a acaparat portul Constanța în ultimele luni nu a transformat terminalele multimodale din vestul țării într-un nod de tranzit către Europa de Vest, iar 2022 se prefigurează a fi un an atipic din acest punct de vedere, este de părere Nicoleta Oală, Commercial Manager Afluent. Oficialul companiei care deține Afluent Arad South Terminal mizează însă pe transportul feroviar de cereale, acolo unde volumele sunt în creștere, atât datorită producției românești, cât și pe fondul crizei din Ucraina, nevoită să exporte cantități importante de cereale pe cale ferată.

Datorită faptului că face parte din holding-ul Flora Arno, companie specializată în producția agricolă, care lucrează 1.100 ha, Afluent gestionează operațiunile logistice prin intermediul Afluent Arad South Terminal. Platforma multimodală permite manipularea tuturor tipurilor de marfă și este dotată cu patru linii de cale ferată cu o lungime de 350 m fiecare, iar în acest fel pot fi manipulate până la două trenuri simultan. Din punct de vedere al capacității, terminalul se întinde pe o suprafață de 75.000 m2 și poate găzdui până la 750 TEU, precum și 15.000 t de cereale, atât marfa producție proprie, cât și cea a partenerilor, cărora le sunt oferite servicii integrate de transport și logistică. „Anul acesta am finalizat proiectul de extindere a silozurilor, sunt opt unități cu o capacitate de 1.500 t fiecare, alături de alte 3.000 t disponibile în halele aflate în incinta companiei. Terminalul este dotat cu două unități de tip Reachstacker, cu o capacitate de 45 t fiecare, cu ajutorul cărora manipulăm containerele. Vagoanele sunt preluate cu locomotiva proprie și aduse la noi, iar în cazul în care volumele vor crește avem posibilitatea de a extinde și mai mult capacitatea liniilor“, afirmă Nicoleta Oală, precizând că faza întâi a proiectului este completă și acoperă integral volumele actuale. „În funcție de solicitări, probabil vom demara faza a doua începând din 2023.“ Odată implementată, noua extindere presupune construirea unui al doilea terminal, în care compania planifică o linie specială, cu ajutorul căreia cerealele vor fi transbordate direct din siloz în vagoane sau în camioane. Totodată, vor exista între patru și șase linii cu o lungime de 750 m fiecare și multe alte facilități de transbord pentru unități intermodale și bunuri generale, contribuind astfel la dezvoltarea serviciilor logistice oferite.

Bursa joacă un rol important în transportul cerealelor

Dacă în urmă cu doi ani, din terminalul Afluent, cele mai multe volume de cereale au ajuns în Europa de Vest, acolo unde au fost încheiate mai multe parteneriate, în 2021, pe fondul restricțiilor și modificărilor de comportament din industria alimentară, aproximativ 70% din garnituri au luat calea portului Constanța. Fiecare tren de cereale ce se formează în terminalul arădean este operat în 24-48 de ore, însă sunt și situații când timpii înregistrați sunt foarte buni, adică au fost derulate operațiuni complete chiar și în 14 ore. Din punct de vedere al destinațiilor vestice, având în vedere accesul facil la Coridorul VII paneuropean, marfa pleacă în țări precum Elveția, Germania sau Italia, în timp ce în Orient ajunge prin intermediul unor conexiuni cu portul Constanța. Pe șosea, o parte a volumelor este transportată înspre Ungaria. Așa cum remarcă Nicoleta Oală, la momentul de față piața de cereale fluctuează, iar faptul că terminalul beneficiază și de infrastructură de stocare reprezintă un avantaj pentru companie, care anul trecut a rulat aproximativ 45.000.000 t. Lucrurile au început promițător și în 2022, atunci când Afluent a operat mai multe trenuri de cereale, după care prețurile au stagnat, ceea ce a influențat astfel și volumele. Din martie însă, odată cu declanșarea războiului în Ucraina și impunerea embargoului către Rusia, este afectată o parte însemnată din piața de cereale mondială, iar bursele înregistrează permanent fluctuații de preț, care se transpun în mutarea unor volume importante. Din Arad însă, așa cum s-a explicat, trenurile au plecat în portul Constanța, transporturile fiind organizate de parteneri. „Pentru majoritatea acestor transporturi lucrăm cu case de expediții, ele se ocupă mai departe de întreg lanțul logistic. Noi doar le oferim operațiunile locale de transport rutier până în terminal, atunci când e cazul, consolidare și manipulare. În Constanța, având în vedere situația complicată din port, au crescut foarte mult timpii de așteptare la descărcare. Pe noi nu ne afectează în mod direct, întrucât avem doar trenuri pe un singur sens, dar partenerii noștri resimt“, mai spune directorul comercial Afluent.

Incertitudine pentru containere

Aprilie a fost o lună foarte bună și pentru traficul de containere cu destinație Marea Neagră manipulate în terminalul arădean, dar aceeași congestie din port a dus la o stare de incertitudine și clienții preferă să aștepte pentru a vedea care va fi situația pe viitor. „De la noi trenul pleacă bloc, fiind organizat de partenerii noștri Elogistics, 22-25 de vagoane încărcate cu containere de 40′, însă nu putem spune că am înregistrat creșteri de volum. Există și contracte pentru trenuri spot cu alți parteneri, continuăm să avem foarte multe solicitări, atât din Constanța către Arad, cât și invers, însă pentru mărfurile care nu reprezintă o urgență se preferă o așteptare din cauza aglomerației din port. Găsirea unor soluții de colaborare între mediul privat și cel de stat pentru dezvoltarea infrastructurii intermodale cred că ar fi de mare folos. Este clar că în jurul portului și nu numai trebuie dezvoltate hub-uri și terminale multimodale care vor putea să degreveze portul și să preia marfa care ajunge sau care pleacă de acolo pe cale maritimă“, crede Nicoleta Oală. În afară de acest tren, unele mărfuri au plecat către Constanța și pe cale rutieră.

În partea opusă, compania colaborează și cu operatorul METRANS Budapesta, printr-un serviciu de trei trenuri/săptămână, care leagă astfel transportul intermodal containerizat din Arad cu porturile Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam, Koper, dar și cu alte destinații din cadrul rețelei de distribuție a operatorului feroviar. Sunt trenuri pentru servicii de import/export, cu volume împărțite, după cum punctează oficialul companiei arădene, ce cuprind diferite categorii de mărfuri. Este un serviciu regulat și stabil, menit să aducă un plus de volume pentru transportul containerizat în acest an.

Crește transportul intermodal, cresc și cerealele

Într-un an descris ca atipic și interesant în același timp, care oferă o suficientă stare de impredictibilitate, Afluent continuă programul investițional început în 2021 și dorește finalizarea implementării unei soluții software de gestiune, care va ajuta în privința optimizării activității din terminal, inclusiv în „eliminarea greșelilor umane“. Creșterea costurilor, în special la motorină, care se resimte cel mai mult pentru companie, are un impact asupra afacerii, însă dezvoltarea traficului intermodal și o bună producție agricolă așteptată anul acesta sunt două motive suficiente pentru care Afluent privește cu optimism a doua jumătate a lui 2022 și estimează o creștere a cifrei de afaceri fața de anul trecut.

În ceea ce privește ruta Trans-Caspică prin Middle Corridor via portul Constanța, în opinia Nicoletei Oală, rutarea mărfurilor din China către Europa de Vest reprezintă o soluție de care Aradul nu va beneficia neapărat. Mai degrabă, explică aceasta, ar putea fi formate mai multe trenuri din Turcia către vestul României sau din Grecia către România.

Articole similare

Ad