Consiliul de Miniștri din 15 iunie a aprobat prelungirea înghețării majorării taxelor de trecere pe autostrăzile A24 și A25 de pe 30 iunie până pe 31 decembrie 2022. Această măsură a fost cerută nu numai de utilizatori, inclusiv, bineînțeles, de transportatorii rutieri, ci și de 112 primari ai comunelor traversate de autostrăzile care unesc Lazio și Abruzzo. Majorarea de la 1 iulie (care, în acest moment, ar trebui să intre în vigoare pe 1 ianuarie 2023) ar fi fost destul de abruptă, cu aproape 34%. Înainte de decizia guvernului, aceeași companie care gestionează autostrăzile, Strada dei Parchi, a fost cea care a anunțat prelungirea pe 13 iunie, dar primarii au cerut și ei un decret guvernamental. Aceasta este a doua extindere a înghețării taxelor de autostradă, după cea de anul trecut, implementată de compania de autostrăzi.
Aceasta din urmă a cerut, de asemenea, rezilierea concesiunii „din cauza unui astfel de cadru de incertitudine și imobilism din partea guvernelor naționale în ultimii 10 ani’, scrie într-un comunicat. Strada dei Parchi explică faptul că impasul a început cu Legea 228/2021, care prevede că cele 2 autostrăzi sunt strategice pentru protecția civilă și, prin urmare, trebuie să fie puse în siguranță. Acest lucru necesită aprobarea unui nou set de reguli pentru modernizarea seismică, securizarea viaductelor și renovarea instalațiilor din tuneluri, menținând în același timp taxele de trecere sustenabile.
„18 propuneri făcute de concesionar și o hotărâre a Consiliului de Stat (nr. 5022/19) care cerea adoptarea unui astfel de regulament până la termenul obligatoriu de 30 octombrie 2019 nu au servit de atunci”, denunță compania. „Nici numirea a nu mai puțin de 2 comisari nu a servit pentru a încerca să remedieze lipsurile concedentului și să permită deblocarea lucrărilor și remodelarea tarifelor. Acest lucru a fost demonstrat de dubla respingere a planului, elaborat la indicațiile Ministerului Transporturilor, un plan complet nesustenabil din cauza creșterilor tarifare disproporționate pe care le-ar fi generat”.
Această neaprobare, continuă concesionarul, blochează investiția de 6 miliarde și jumătate pentru punerea în siguranță a celor 2 autostrăzi și, în același timp, amânarea provoacă o creștere a costurilor.
Strada dei Parchi explică faptul că „Viaductul Genzano, construit în 1969 și format din 2 structuri independente, a rezistat la testele cutremurelor recente, dar era total inadecvat pentru a rezista noilor solicitări seismice. Noul viaduct își sprijină cele 5 deschideri pe niște arbori colosali din oțel corten, umpluți cu beton și dotați cu disipatoare seismice din neopren armat de ultimă generație”. Acesta este al doilea viaduct care va fi adaptat la standardele seismice, după viaductul Sant’Onofrio, care a fost finalizat în decembrie 2021. Alte 4 viaducte au fost deja finalizate, testate și deschise circulației pe sensul de mers spre vest, în timp ce sensul de mers spre est al viaductului Fornaca este, de asemenea, aproape finalizat.