In 2012 s-au pierdut 177 de miliarde EUR din veniturile din TVA din cauza nerespectarii legislatiei privind TVA sau a necolectarii TVA-ului, potrivit ultimelor date ale studiului privind deficitul de incasare a TVA-ului, publicate de Comisia Europeana. Suma reprezinta 16% din veniturile totale din TVA preconizate ale celor 26 de state membre. Studiul privind deficitul de incasare a TVA-ului prezinta date detaliate referitoare la diferenta dintre valoarea TVA-ului datorat si suma efectiv colectata in 26 de state membre in 2012.
El include, de asemenea, cifre actualizate pentru perioada 20092011, pentru a reflecta o imbunatatire a metodologiei utilizate. Sunt prezentate si principalele tendinte ale deficitului de incasare a TVA-ului, impreuna cu o analiza a impactului pe care climatul economic si deciziile de politica l-au avut asupra veniturilor din TVA.
Deficitul de incasare a TVA-ului este diferenta dintre veniturile din TVA preconizate si veniturile din TVA efectiv colectate de catre autoritatile nationale. In timp ce neconformarea contribuie, cu siguranta, in mod semnificativ la acest deficit de venituri, deficitul de incasare a TVA-ului nu se datoreaza numai fraudelor. TVA-ul neincasat este determinat, printre altele, si de falimente si insolvente, de erori statistice, de plati intarziate si de evitarea platii TVA-ului fara a incalca legislatia.
In 2012, cele mai mici deficite de incasare a TVA-ului au fost inregistrate in Tarile de Jos (5 % din veniturile preconizate), Finlanda (5 %) si Luxemburg (6 %). Cele mai mari deficite de incasare a TVA-ului au fost in Romania (44% din veniturile din TVA preconizate), Slovacia (39 %) si Lituania (36 %). Unsprezece state membre si-au diminuat deficitul de incasare a TVA-ului intre 2011 si 2012, in timp ce in alte 15 s-a constatat o crestere. Grecia a inregistrat cea mai semnificativa imbunatatire intre 2011 (9,1 miliarde EUR) si 2012 (6,6 miliarde EUR), desi continua sa fie unul dintre statele membre cu un mare deficit de incasare a TVA-ului (33 %).
Studiul privind deficitul de incasare a TVA-ului este finantat de Comisie ca parte a activitatii sale de reformare a sistemului de TVA din Europa si de combatere a fraudelor si a evaziunii fiscale. Solutionarea problemelor cauzate de deficitul de incasare a TVA-ului necesita o abordare multidimensionala.
In primul rand, o atitudine mai severa in raport cu evaziunea si o intensificare a aplicarii masurilor vizand respectarea legislatiei la nivel national, sunt esentiale. Reforma sistemului de TVA, lansata in decembrie 2011, a creat deja instrumente importante pentru asigurarea unei protectii mai bune impotriva fraudelor din domeniul TVA. De exemplu, mecanismul de reactie rapida, adoptat in iunie 2013, permite statelor membre sa reactioneze mult mai rapid si mai eficient in cazurile de frauda in materie de TVA brusc aparute si de mare amploare.
Comisia s-a concentrat in mod intentionat asupra simplificarii sistemului de TVA pentru intreprinderile din intreaga Europa. De exemplu, in 2013 au intrat in vigoare noi masuri pentru facilitarea facturarii electronice si dispozitii speciale pentru intreprinderile mici, iar declaratia standard propusa privind TVA va reduce semnificativ sarcina administrativa pentru intreprinderile cu activitati transnationale. De la 1 ianuarie 2015, va incepe sa functioneze un ghiseu unic destinat serviciilor electronice si operatorilor de telecomunicatii. Acesta va promova o mai buna conformare, prin simplificarea procedurilor privind TVA pentru aceste intreprinderi, permitandu-le sa depuna o singura declaratie privind TVA pentru toate activitatile lor de pe intreg teritoriul UE.
In plus, este necesar ca statele membre sa isi modernizeze administratiile care se ocupa de TVA pentru a reduce deficitul de incasare a acestuia. De exemplu, masuri care au potentialul de a imbunatati procedurile sunt descrise in raportul privind colectarea TVAului si cele de control din statele membre, in contextul resurselor proprii ale UE, publicat in februarie 2014.
In fine, statele membre trebuie sa isi reformeze sistemele nationale de impozitare intr-un mod care sa faciliteze conformarea, sa descurajeze evaziunea si evitarea, precum si sa imbunatateasca eficienta colectarii impozitelor. Comisia a oferit orientari clare in acest sens prin intermediul recomandarilor specifice fiecarei tari.