În sesiunea plenară din 22 iunie, Parlamentul European a aprobat măsura de includere a transportului maritim și rutier în sistemul de comercializare a certificatelor de emisii, cunoscut sub numele de ETS, după ce, cu două săptămâni mai devreme, a aprobat includerea aviației pentru toate zborurile cu plecare din Uniunea Europeană.
În ceea ce privește transportul maritim, norma afectează navele cu un tonaj brut mai mare de 4.000 de tone. Companiile vor trebui să plătească o sumă legată de cantitatea de gaze cu efect de seră pe care le produc (CO2, metan și monoxid de azot) atunci când navighează în mările Uniunii și, până în 2027, jumătate din cele produse în afara acestei zone. După această dată, se vor calcula toate emisiile provenite de la navele care utilizează un port din UE.
În ceea ce privește transportul rutier, deputații europeni au stipulat că suprataxa pentru produsele poluante va fi împărțită în mod egal între companiile petroliere și consumatorii de combustibil. În practică, este interzis în mod explicit să se transfere mai mult de jumătate din sumă către consumatori.
Concret, această măsură ar trebui să ducă la o creștere a prețului combustibililor care emit gaze cu efect de seră și, prin urmare, a costurilor transportului rutier. Cu toate acestea, există o introducere treptată, care scutește 75% din emisiile din transporturi până în 2029. Totuși, acesta nu este încă textul care va intra în vigoare, ci cel pe care Parlamentul îl va putea discuta cu Consiliul Europei, alcătuit din reprezentanți ai guvernelor naționale.