Transportul feroviar în Europa trebuie să devină mai inteligent, mai interoperabil și mai sigur. De asemenea, vor fi finanțate proiecte din alte sectoare, cum ar fi infrastructura de parcare sigură pentru camioane, modernizarea infrastructurii portuare de bază (inclusiv alimentarea cu energie electrică la țărm pentru a reduce emisiile provenite de la navele acostate), îmbunătățirea conexiunilor transfrontaliere pe căi navigabile interioare și o serie de proiecte-pilot pentru spațiul aerian digital european în vederea promovării transportului aerian ecologic și a mobilității în orașe.
Mai multe proiecte din Slovacia și Polonia vor facilita transportul de mărfuri între Europa și Ucraina. Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi, a declarat în cadrul congresului de transport Connecting Europe Days de la Lyon, Franța: „Aceste vremuri dificile au arătat cât de importante sunt transportul din UE și rețeaua de infrastructură continuă și bine conectată. În special, proiecte precum modernizarea terminalului de transbordare feroviară și rutieră de la Haniska pri Košicich vor facilita și mai mult legăturile noastre cu Ucraina.”
UE finanțează 12 proiecte de cale ferată din Germania
Programul UE de finanțare a transporturilor a inclus în lista sa 12 proiecte din Germania. Sume relativ mari sunt alocate pentru 2 proiecte: 132 de milioane de euro pentru construcția conexiunii aeroportuare a liniei de cale ferată Stuttgart-Wendlingen, iar 106 milioane de euro sunt alocate pentru extinderea secțiunilor feroviare Voerde și Dinslaken în cadrul proiectului Emmerich-Oberhausen.
Proiectele selectate pentru finanțare sunt toate în Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T). Această rețea include drumuri, căi ferate, căi navigabile interioare, rute maritime, porturi și aeroporturi și leagă statele membre ale UE între ele. Comisia își propune să finalizeze rețeaua centrală TEN-T până în 2030 și rețeaua cuprinzătoare până în 2050, asigurându-se totodată că infrastructura ajută UE să își atingă obiectivele climatice stabilite în Pactul verde european.
Lista completă:
- Planificarea preliminară a liniei de cale ferată Hagen-Siegen-Hanau;
- Planificarea proiectului de cale ferată Hamburg/Bremen și Hanovra, secțiunea Langwedel – Uelzen (întreaga rețea);
- Extinderea Dunării între Straubing (ecluză) și Bogen (pod de cale ferată);
- Studii pentru noua linie Dresda-Praga, tronson Dresda-granita D/CR;
- Implementarea pilot a primului sistem de semnalizare digitală într-o zonă urbană (DKS – Digital Node Stuttgart);
- Investiții în implementarea ETCS la bord pentru a moderniza locomotivele BR187 existente pentru transportul de marfă interoperabil în șapte țări europene de-a lungul rețelelor TEN-T Cire;
- Lucrări în cadrul proiectului Oberhausen-Emmerich în secțiunile Voerde și Dinslaken. Lucrarea include construcția clădirii, măsurile de planificare, stațiile și sistemele de linii aeriene și reglarea rețelelor electrice;
- Studii pentru construirea unei noi linii de cale ferată de mare viteză de 60 km între Frankfurt și Mannheim și a unui nou tronson „Wallauer Spange” de aproximativ 4 km între Wiesbaden și Aeroportul Frankfurt, care va fi conectat la rețeaua feroviară de mare viteză;
- Extinderea liniei de cale ferată ABS 38 München – Mühldorf – Freilassing – tronson de planificare Tüßling – Freilassing (PS3);
- Modernizări, modernizari și echipamente ETCS Baseline 3 pentru locomotivele electrice de marfă Railpool;
- Transformarea și construcția nouă a secțiunii Stuttgart-Wendlingen, inclusiv Stuttgart 21;
- Conversia locomotivelor Vectron cu ETCS Baseline 3.
Există și proiecte cu participare germană care sunt finanțate. De exemplu, proiectul germano-danez de extindere a liniei de cale ferată a tunelului Fehmarnbelt. Aici sunt asigurate 540,5 milioane de euro în finanțare, proiectul urmând să reducă semnificativ timpul de călătorie între Danemarca și Germania.