Ordinul de aprobare a Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național RO e-Transport privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat a fost publicat în Monitorul Oficial în 30 iunie 2022. Tot în aceeaşi zi, Guvernul a stabilit prin ordonanţă de urgenţă ca sancţiunile pentru nerespectarea acestei obligativităţi să se aplice abia de la 1 octombrie a.c. Această amânare nu rezolvă însă problema de fond pentru firmele de transport şi distribuţie: de ce trebuie să fie traşi la răspundere solidar cu expeditorii pentru nedeclararea bunurilor de risc, mai ales că încărcarea vehiculelor nu este răspunderea lor? În plus, vorbim de costuri logistice suplimentare, în special pe umerii distribuitorilor şi expeditorilor, pe care nimeni nu vrea să şi le asume, dar şi de multe neclarităţi în actul normativ.
În încercarea de a aduce mai multe clarificări modului de aplicare a prevederilor referitoare la RO e-Transport, ANAF a publicat pe site-ul său un document oficial prin care răspunde la 35 de întrebări considerate cele mai frecvente. Acesta poate fi consultat aici.
Din păcate, nu se aduc lămuriri la principalele probleme ridicate de distribuitori şi transportatori, despre care veţi putea citi pe larg în numărul de august al revistei Tranzit. Practic, răspunsurile oferite de ANAF reprezintă doar citate/referiri la articolele din OUG 41/2022 şi inclusiv din ordinul comun 1190/4625/2022, fără alte explicaţii suplimentare, pe care nişte norme metodologice ar trebui să le aducă.