Analiza Upply referitoare la economia globală în contextul crizei Covid-19 și războiului din Ucraina atinge și subiectul creșterii prețurilor de transport începând din 2021, determinate mai ales de revenirea rapidă a cererii – favorizată de pachetele masive de stimulente acordate de unele state în perioada de început a pandemiei – care a creat un dezechilibru în ceea ce privește oferta disponibilă și deci le-a dat transportatorilor mai multă putere de negociere.
Creșterea tarifelor a fost alimentată și de inflație și de creșterea prețurilor energiei și materiilor prime, ca urmare a redresării economice în formă de V. Băncile centrale au sperat că această supraîncălzire va fi reglementată treptat când cererea și oferta vor fi reechilibrate prin îmbunătățirea congestiei și a deficitelor cauzate de pandemia Covid-19, dar războiul din Ucraina a dat peste cap estimările lor.
Petrolul, care începuse să se scumpească în 2021, s-a scumpit și mai mult în ultimele săptămâni din cauza conflictului dintre Rusia și Ucraina, și pare să se fi stabilizat la peste 100 de dolari pe baril. Situația critică a determinat Agenția Internațională pentru Energie să fi publicat la 18 martie un plan de urgență care solicită 10 măsuri de reducere a cererii globale de petrol cu 2,7 milioane de barili pe zi, pentru a scădea riscul unei penurii critice. Iar pentru gaz situația este la fel de amenințătoare, deoarece Europa este dependentă în special de producția rusă.
Și prețurile în euro ale materiilor prime au crescut din nou puternic în 2022, iar prețurile produselor alimentare agroindustriale și importate au înregistrat și ele o tendință predominant ascendentă în februarie, după care au fost afectate puternic de conflictul din Ucraina, câtă vreme Federația Rusă și Ucraina sunt jucători globali pe piețele agroalimentare, cu un total de 53% din comerțul mondial cu ulei și semințe de floarea soarelui, 27% pentru grâu, 23% pentru orz, 16% pentru rapiță și 14% pentru porumb.
Inflația despre care economiștii sperau că va fi provizorie și măsurată pare să fie pe termen lung și în creștere. În previziunile sale economice privind iarna lui 2022, Comisia Europeană și-a revizuit perspectivele privind creșterea prețurilor în sens ascendent. Pentru întregul an, se anticipează că inflația va fi de 3,5% pentru zona euro, față de o creștere anticipată de doar 2,2% în prognoza publicată în toamna lui 2021. Dar aceste cifre par deja depășite de realitate, ceea ce favorizează creșterea cererilor salariale. Transporturile și logistica sunt sectoare ce folosesc mult forța de muncă și care aveau probleme în a găsi oameni chiar și înainte de aceste crize, deci cu atât mai mult vor continua să crească salariile și implicit și costurile.