Reprezentantii APIA sunt de parere ca impozitarea masinilor ar trebui sa se faca in functie de clasele si grupele de emisii, dar tinand cont si de tehnologiile care permit reducerea consumului, si mai ales de vehiculele verzi. In acest fel ar fi franat si importul de masini rulate, pentru ca o medie de varsta de 11 ani a acestora este de netolerat.
In plus, statul ar trebui sa stimuleze diferentiat achizitia de vehicule noi, dupa aceleasi criterii de mai sus, pentru ca interesul fata de tehnologiile moderne si mai putin poluante sa fie tot mai mare.
De exemplu, exista motoare de 1.600 cmc care emit peste 140 g/km de dioxid de carbon si motoare de 2.000 cmc care emit 120 g/km, iar ele trebuie bonusate diferit, si masinile hibrid sau electrice ar trebui bonusate si mai mult, prntru a deveni interesante pentru cumparatori.
Prezent la traditionala conferinta APIA de la inceputul anului, Zoltan Brassai, directorul general Ford Romania, a aratat ca aceasta companie produce la noi motorul EcoBoost, cu emisii de dioxid de carbon de 99 g/km, si mai propune si vehicule hidrid sau 100% electrice, si multe alte firme au in portofoliu astfel de modele, dar, din cauza ca achizitia lor nu este incurajata de stat, se cumpara numeroase autoturisme rulate din strainatate, astfel ca media emisiilor de dioxid de carbon din Romania depaseste 150 g/km.
Iar vicepresedintele APIA, Brent Valmar, a subliniat faptul ca, din moment ce exista si motoare cu emisii de 35 g/km, chiar e pacat sa nu fie bonificate diferentiat.
In plus, pentru persoanele cu putere scazuta de cumparare sunt suficiente masini rulate in tara, nu trebuie importate. Dar ele sunt aduse din strainatate, mai ales din Germania, pentru ca sunt fie lovite, fie cu kilometrajul trucat – daca nu ar avea si probleme ascunse nu ar putea fi mai ieftine. Si astfel cine are o msina folosita si intretinuta corect in tara nu o poate vinde, nu poate cumpara alta noua, deci se blocheaza cu totul piata interna: si cea de masini noi, si cea de masini second-hand.
In concluzie, daca atunci cand cineva scoate o masina de pe piata primeste un bonus, la care se adauga un alt bonus, de la producatorul de vehicule verzi, cu atat mai mult va fi incurajata achizitia acestora din urma. „Putem sa mentinem orice program care ajuta la scoaterea din circulatie a masinilor foarte vechi“, concluzioneaza Zoltan Brassai, „dar ideea e si sa nu mai intre in tara masini poluante, care afecteaza si siguranta circulatiei“.