Asociația globală de transport rutier de mărfuri IRU constată periodic deficitul de șoferi de camion în diverse țări din întreaga lume, iar raportul pentru 2022 arată că acesta va continua să crească, continuând tendința de anul trecut.
De fapt, în 2021, 18% dintre posturile de șoferi din Eurasia erau neocupate, iar anul acesta 26% dintre companiile de transport rutier din Eurasia ar putea avea dificultăți în găsirea de șoferi. Factorii care cauzează acest fenomen, potrivit IRU, sunt: demografia, condițiile dificile de muncă și dificultățile de formare și calificare.
Raportul subliniază faptul că proporția femeilor la volanul camioanelor este încă foarte mică, de 3% la nivel mondial. Procentul este mai mare în China (5%) și în SUA (8%). Însă esența problemei constă în lipsa de tineri, care nu pot înlocui șoferii care se pensionează. În medie, ponderea șoferilor sub 25 de ani este mai mică de 7%, cu excepția Mexicului și a Chinei, unde este de 19% și, respectiv, 17%. Și numai în China numărul șoferilor tineri este mai mare decât cel al șoferilor de peste 55 de ani.
Conflictul din Ucraina a înrăutățit situația în Europa, în special în țările cu un procent ridicat de șoferi din afara UE, care sunt Polonia și Lituania: sunt 103.000 (45% din total) în prima și 67.000 (29%) în cea de-a doua. Și procentul de ucraineni este ridicat, în special în Polonia, aproximativ 75% dintre șoferii din afara UE, la care se adaugă 25% de bieloruși, o altă naționalitate afectată de război, în timp ce în Lituania majoritatea șoferilor sunt bieloruși, ucraineni și ruși. Să ne amintim că aceste 2 țări au un procent ridicat de transport internațional european. Potrivit unei estimări a IRU, este posibil ca aproximativ 166.000 de șoferi din țările afectate de război (Ucraina, Belarus și Rusia) care lucrau în Europa să își fi părăsit locul de muncă din cauza conflictului.