Transportatorii remarcă o scădere a cererii de servicii de transport rutier, astfel că și tarifele au încetat să mai crească. Bursa germană de transport de marfă Timocom a calculat că în trimestrul al treilea a existat cu 28% mai puțin transport de marfă decât în trimestrul precedent. Pe piața germană, diferența a ajuns la 34%.
Cu toate acestea, bursa raportează tot timpul un surplus de oferte de marfă față de cele de mașini disponibile (raport 70:30). În primele 9 luni ale anului, oferta de autoturisme a fost cu 24% mai mică decât în aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce oferta de camioane din Polonia, România și Ungaria a fost cu 8% mai mică decât în 2021. În septembrie 2022, 74% dintre oferte au fost de marfă și doar 26% au fost de camioane goale.
Bursa explică lipsa camioanelor libere prin lipsa șoferilor.
Consultantul în transporturi Grzegorz Woelke adaugă că deficitul a fost exacerbat de Pachetul Mobilitate. Companiile mai mici nu sunt în măsură să îndeplinească cerințele sale și, ca măsură de precauție, temându-se de sancțiuni ruinătoare, se retrag de pe piețele terțen și fac doar transporturi bilaterale.
Gunnar Gburek, șeful de vânzări al Timocom, solicită o folosire mai eficientă a resurselor și o reducere a kilometrajului în gol. În același timp, Pachetul Mobilitate, pus în aplicare la insistențele companiilor germane, limitează transportatorii la 3 operațiuni de cabotaj cu același vehicul în decurs de 7 zile, urmate de o pauză obligatorie de 4 zile. Pachetul prevede și returnarea obligatorie a vehiculelor la bază la fiecare 8 săptămâni, cerință explicată de politicienii UE ca fiind o reglementare socială.
Analiștii Timocom consideră că obligația de a licenția transportul cu vehicule ușoare de până la 3,5 tone va încuraja unii antreprenori să intre în transportul greu cu vehicule de până la 40 t.
De asemenea, prețurile ridicate ale carburanților nu ajută transportatorii să ia decizia de a-și extinde flotele. Pe 14 octombrie, la Orlen wholesale, prețul ON ecodiesel era de 1.557 de euro pe metru cub, o creștere de aproape 66% în mai puțin de 10 luni. După cum calculează Damian Szampera, director general la Paul Schockemöhle Logistics Polska, combustibilul costă 0,39 de euro/km, o creștere de 51% față de aceeași perioadă din 2021.
Un dezastru total s-a abătut asupra acelor companii care au introdus camioanele alimentate cu LNG. Pe 14 octombrie, prețul gazului la bursa olandeză era de 150 de euro pe MWh, mai mult decât dublu față de începutul anului, iar la acest preț nu este rentabilă exploatarea vehiculelor. De amintit este faptul că, în august, prețul gazului a ajuns la 350 de euro. Ori de câte ori este posibil, camioanele cu LNG sunt trase pe dreapta, deoarece generează pierderi.
Economia europeană încetinește, institutul IFW din Kiel a redus prognoza de creștere a economiei germane pentru acest an de la 2,1 la 1,4% și pentru 2023 prevede o creștere de 0,7%, față de 3,3%, cât se prognoza în vară.
Timocom estimează că, în aceste condiții, dezechilibrul dintre cererea și oferta de camioane va scădea spre sfârșitul anului și că scăderea cererii de vehicule goale în ianuarie 2023 va fi mai mare ca niciodată.