Într-un efort de adaptare la schimbările de pe piața muncii și la noile formate de lucru hibrid, companiile apelează la servicii specializate pentru a face tranziția cât mai lină și mai eficientă către un nou stil de lucru. Pe fondul cerințelor pieței, CBRE a dezvoltat o echipă specializată în servicii și strategii de workplace management pentru companii din domenii precum IT&C, Shared services, Pharma etc, fiind singura companie locală care integrează întregul set de servicii pentru tranzacții și amenajări de spații de birouri, beneficiind de experiența unei suite de arhitecți care completează echipele de consultanți pe segmentul birouri din companie.
“În colaborarea cu partenerii noștri, ne gândim mereu la procesul de schimbare aplicabil angajaților companiei. Pornim de la a înțelege organizarea și cultura, ulterior proiectând soluții împreună cu echipele lor de proiect și ocupându-ne de comunicare și implementare. În acest fel arătăm tuturor părților implicate un produs finit cu care vor rezona. Este din ce în ce mai dificil să livrezi un proiect de amenajare de succes fără componenta de change management, atât de benefică angajaților și desfășurării activității”, explică Mihaela Topor, Senior Workplace Consultant la CBRE.
Biroul ca destinație, modul de lucru hibrid, birourile sociale, facilitățile tehnologice și cerințele ESG sunt noile tendințe pe piața muncii, cu un impact semnificativ în procesele de workplace management și change management prin care trec majoritatea companiilor în prezent, potrivit CBRE România.
Locul de muncă s-a transformat dintr-un mediu legat de tipul de activitate într-unul legat de stilul de lucru, punând oamenii în centru și concentrându-se pe inovare, co-creare, colaborare, sănătate și sustenabilitate. Birourile capătă valențe din ce în ce mai sociale, scopul fiind de a obține un “mediu de lucru empatic” – de a crea spații de lucru primitoare și care să permită tuturor să ajungă în zonele necesare și să utilizeze pe deplin echipamentele și resursele puse la dispoziție de angajatori.
O tendință devenită la rândul ei cerință uzuală, componenta ESG influențează deciziile privind spațiul de lucru ales de către companii – din ce în ce mai multă atenție este acordată selecției materialelor, zonelor colaborative, incluziunii și diversității.
În acest context, devine crucial ca atunci când o companie își mută sau își reamenajează birourile, consultantul imobiliar să colaboreze îndeaproape cu echipa de resurse umane și, uneori, cu reprezentanți ai tuturor echipelor din cadrul companiei.
„Spre exemplu, într-unul dintre proiectele noastre dezvoltat pentru o companie de top, care dispune de un ghid strict referitor la spatiul de lucru, ar fi trebuit să încorporăm atât de multe cerințe de spațiu încât matematic nu se încadrau în suprafața de metri pătrați utili pe care îi aveam la dispoziție. Procesul de change management ne-a ajutat să structurăm nevoile lor reale, să optimizăm spațiul până când acesta a încadrat toate cerințele plus câteva idei locale noi și să discutăm optica fiecăruia până când au fost mulțumiți în noul spațiu. Un design al cărui succes a fost determinat de procesul de change management”, explică Mihaela Topor, Senior Workplace Consultant la CBRE.
Companiile sunt din ce în ce mai atente la nevoile angajaților, de la reamenajarea spațiilor de birouri până la conectarea echipelor. În special companiile cu un număr mare de angajați au nevoie de servicii specializate pentru a coordona întregul proces de schimbare a modului și proceselor de lucru.
Arhitecții CBRE sunt specializați în proiectarea birourilor și dezvoltă soluții pentru nevoile companiei legate de oameni, valori și cultură organizațională, fluxuri de lucru și viziuni ale formatului în care compania va lucra mai productiv și va rămâne într-un mediu care le pune bunăstarea pe primul loc.
Tehnicile de change management sunt vitale pentru îmbunătățirea rezultatelor de business și adaptarea la nevoile unei companii în schimbare sau la schimbări care au potențialul de a crea neînțelegeri în rândul angajaților. Cu toate acestea, de prea multe ori nevoia de gestionare a schimbării în situații pozitive de creștere este trecută cu vederea. Se presupune adesea că firmele pot absorbi acest tip de schimbare pentru că este pozitivă, dar, de obicei, această creștere este însoțită de o relocare a birourilor.
“Am realizat recent un proiect pentru o companie foarte mare care se consolidează într-un nou sediu și, în același timp, acomodează fuziunea a două echipe mari de oameni care nu au lucrat niciodată împreună. Au fost două procese de change management suprapuse: unul care s-a concentrat pe închegarea echipei, gestionat alături de specialiștii lor de HR, și unul axat pe relocarea într-o clădire nouă, gestionat alături de echipa lor internă de real estate, scopul comun fiind fuziunea celor două echipe în aceeași casă. Dacă nu am lucra împreună în astfel de cazuri, ar rezulta fie un sediu frumos, dar o căsnicie nefericită, fie o căsnicie fericită, dar într-o casă nefuncțională, metaforic vorbind. De aceea am ales împreună echipa pilot care să lucreze în noul spațiu, am făcut împreună sondaje, interviuri și workshop-uri cu ambele echipe, iar toate informațiile adunate împreună au reprezentat astfel baza conceptului de design a noului sediu”, explică Mihaela Topor, Senior Workplace Consultant la CBRE.
Spațiul de lucru trebuie să permită angajaților să lucreze dintr-o varietate de spații și locuri în mod interschimbabil și în siguranță, având în vedere că modelul de lucru hibrid este aici pentru a rămâne. Companiile de tehnologie se confruntă cu provocări diferite și trebuie să creeze o experiență de întâlnire mai incluzivă și mai productivă pentru participanții virtuali, care necesită mai mult decât simpla instalare a camerelor web în sălile de conferințe. Alegerea mobilierului, configurarea echipamentului și chiar culorile markerelor influențează eficiența în muncă. Spațiile de colaborare care sunt construite special pentru colaborarea cu prezență mixtă trebuie să conțină nu numai un nou set de principii de proiectare, ci și câteva principii tehnologice, cum ar fi asigurarea compatibilității noilor instrumente cu infrastructura de rețea existentă și cerințele de securitate.