Ancheta anuală publicată de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) privind transportul pe distanțe lungi din 2021, citată de Upply, arată că distanța medie anuală în kilometri/vehicul a operatorilor francezi a scăzut ușor între 2019 și 2021 (în 2020 nu s-a făcut acest studiu din cauza crizei Covid-19), în timp ce încărcarea a crescut cu 0,4%, astfel că indicatorul productivitate/vehicul a scăzut în medie cu 0,7%, cel mai mult pentru firmele mici, cu 0-19 angajați, cu 0,4%. Pe termen lung activitatea medie a flotei de ansambluri articulate pe distanțe lungi, calculată în 2009-2021, a fost în scădere cu 7,4% față de media din perioada 2000-2008.
De mulți ani, se mai arată în raport, transportatorii francezi încearcă să-și reorienteze afacerile către regional și intern, pentru fi mai profitabili, astfel că din 2007 distanțele medii parcurse s-au diminuat constant, cu un total de 28,6%.
O altă evoluție majoră pe termen lung este reducerea consumului de combustibil, chiar dacă sondajul din 2021 arată o ușoară creștere față de 2019, de la 30,3 la 30,6 l/100 km, ca urmare a creșterii proporției vehiculelor Euro 6, care au reprezentat 91,5% din parcul de camioane pe distanțe lungi din Franța în 2021.
Rezultatele sondajului realizat de CNR în 2021 în rândul transportatorilor francezi mai arată că inflația în 2021 a fost fără precedent în ceea ce privește amploarea și raza sa de acțiune și că toate costurile au crescut. Cea mai spectaculoasă scumpire, de 61%, a avut-o AdBlue, dar el reprezintă doar 0,4% din costurile medii totale de funcționare a vehiculului, adică 0,0055 de euro/km.
Redresarea bruscă a economiei după prima fază a Covid-19 a dus la o creștere semnificativă a costului materiilor prime, la criză de componente și la dezorganizarea lanțurilor de aprovizionare, cu impact asupra costului anvelopelor, care au crescut cu 7,4%, până la 0,0285 de euro/km, dar și asupra prețului și disponibilității vehiculelor. Prețul mediu de achiziție a unui autotractor a fost de 92.656 de euro, cu 5,7% mai mare decât în 2019, iar cel al unei semiremorci, de 29.167 de euro, cu 4,6% mai mult decât în 2019. Pe parcursul a 10 ani, costul achiziționării unui tractor nou a crescut cu 22,2%.
Salariile șoferilor au crescut cu 2,7% în doi ani, iar cheltuielile de deplasare, cu 4,4%. Salariul mediu lunar a fost de 2.659 de euro pentru un șofer cu normă întreagă, pe distanțe lungi, în 2021, cu 11,3% mai mare decât în urmă cu 10 ani, adică o creștere medie anuală de 1,1%.
Tendința de scumpire a continuat în 2022, în special în ceea ce privește combustibilul, care în 2021 reprezenta 0,339 de euro/km, dar a existat și o presiune puternică pentru creșterea salariilor, în timp ce deficitul de șoferi s-a înrăutățit.