Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum ne păzim de oferte suspect de ieftine la transportul urban?

Achizițiile de vehicule de transport urban realizate cu finanțare europeană au mers foarte bine în ultimii ani, în ciuda pandemiei, iar noi proiecte continuă să fie anunțate în toată țara. Interesul din partea producătorilor este mare, iar pe piață au început să își facă loc nume noi. Bugetele anunțate prin caietele de sarcini sunt însă relativ scăzute comparativ cu cele din țările occidentale, astfel că o parte dintre constructorii vest-europeni nu se înghesuie să depună oferte. Pe de altă parte, vedem că apar tot felul de autobuze chinezești, care câștigă prin prețuri imbatabile și prea puțină opoziție din partea autorităților contractante. Despre cum se pot păzi municipalitățile să fie forțate să cumpere vehicule ieftine, fără garanții reale în ceea ce privește mentenanța și service-ul, am discutat în cadrul Galei Tranzit de transport persoane.

Legislația privind achizițiile publice este foarte clară, pentru a nu lăsa loc la interpretări și a nu distorsiona libera concurență. Special în cazul licitațiilor pentru vehicule de transport urban, autoritățile contractante s-au văzut de multe ori în situația de fi nevoite să atribuie contractele unor ofertanți care nu le erau pe plac, doar din cauza faptului că au venit cu prețuri mai mici și au obținut cel mai bun punctaj la evaluare.

De când cu autobuzele electrice, piața s-a mai echilibrat, în sensul în care costul tehnologiei este similar, iar diferența o fac serviciile conexe (garanții, mentenanță, service) sau componenta de infrastructură electrică (stații de încărcare fixe și/sau mobile). În ultimul timp, piața este distorsionată de oferte ale unor producători chinezi care nu au avut acces până acum în Europa și care văd țara noastră ca pe o poartă de intrare în UE. Desigur, aceștia nu au drept de vânzare direct în România, însă și-au găsit furnizori locali, care le importă produsele și participă la licitații. Oferta financiară este imbatabilă, deoarece statul chinez se pare că oferă subvenții pentru vehiculele care sunt vândute la export. Deci, mai putem vorbi de concurență loială în acest caz?

Licitațiile de autobuze urbane, în prezent

Protecția mediului este primordială atunci când vine vorba de achizițiile de autobuze urbane, pentru a realiza obiectivul de reducere a poluării pe termen lung. Astfel, până în 2030, Comisia Europeană dorește ca toate achizițiile din transportul public urban să fie pentru vehicule cu emisii zero. Acest lucru a schimbat abordarea în cadrul licitațiilor de autovehicule, iar criteriul prețului celui mai mic a fost înlocuit de cel mai bun raport calitate-preț, care include – pe lângă costul inițial de achiziție – costul pe întreg ciclul de viață, amortizare, baterii etc., și poluarea aerului. Singura problemă este că, în această cursă de ecologizare, europenii nu au luat în calcul un adversar de temut, foarte avansat în materie de tehnologie electrică – China – care are avantajul forței de muncă mult mai ieftine și sprijinul statului.

Din practica verificării caietelor de sarcini la Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) s-a constatat că, odată cu achiziția produselor, este inclusă în cadrul aceleiași proceduri și cumpărarea serviciilor de mentenanță preventivă (nu cea corectivă, care intră în prețul produsului și pe care producătorul este obligat să o asigure). Criteriile de calificare restricționează accesul la procedură al operatorilor economici – ca urmare a modificării legilor 98 și 99, prin ordinul președintelui ANAP nr. 549/2021 – în sensul în care pot participa doar cei care provin din spațiul Uniunii Europene sau care se regăsesc pe lista de țări aprobate. Ofertele primite de la companii aflate în alte state, prin care se află și China, nu sunt luate în considerare sau verificate.

Pentru a putea participa la procedură, operatorii economici trebuie să respecte criteriile de excludere, care reprezintă și un mijloc prin care statul dirijează comportamentul ofertanților nu doar pe perioada derulării licitației, ci și cu minimum 5 ani înainte de aceasta. Sunt incluși aici ofertanții principali, subcontractanți, dar și terții susținători.

Autoritatea contractantă are posibilitatea de a impune anumite cerințe cu privire la capacitatea economico-financiară (de exemplu, cifra de afaceri) și respectiv tehnică și profesională (experiența similară). „Criteriile de atribuire trebuie elaborate în jurul celui mai bun raport calitate-preț, pentru contractele a căror valoare estimată depășește pragul de publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Și, foarte important, pe lângă preț, trebuie avute în vedere și alte avantaje, inclusiv factorii de mediu. Printre cei mai întâlniți factori de evaluare se numără: costul pe ciclul de viață al vehiculelor, garanția extinsă, garanția bateriilor (în cazul achiziției de autobuze electrice), capacitatea totală de transport, costurile de mentenanță (dacă nu au fost incluse deja), autonomia extinsă etc.”, a explicat Daniela Bejinariu, reprezentantul ANAP la Gala Tranzit.

Disponibilitatea parcului de vehicule este un alt criteriu important care poate fi introdus atât ca factor de evaluare, cât și drept criteriu de performanță și poate fi asociat și cu penalități, în cazul în care nu este îndeplinit.

În ceea ce privește criteriul economic al cifrei de afaceri, aceasta trebuie să fie cel puțin cât valoarea estimată a achiziției, dar poate fi cerut până la dublul cifrei de afaceri. Capacitatea tehnică și cea economică pot fi îndeplinite și prin intermediul unui terț susținător, care răspunde însă solidar cu ofertantul, în cazul în care acesta nu poate să își onoreze obligațiile contractuale.

Caiete de sarcini mai riguros făcute

Pentru a se pune la adăpost de eventuale probleme ulterioare, care pot apărea pe durata derulării contractului, autoritatea contractantă este sfătuită să își ia toate măsurile de precauție, rămânând însă în limitele asigurării liberei concurențe. Astfel, pe lângă condiția ca ofertantul și terțul susținător să aibă experiență similară din vânzarea de autobuze, cifra de afaceri a amândurora ar putea să fie solicitată ca fiind realizată în industria de profil, mai ales în cazul în care la licitație participă ca ofertant un SRL care importă vehiculele din altă țară. Pentru că acesta poate să își închidă business-ul în câțiva ani, fără a se mai putea achita de obligațiile asumate în contract, iar terțul susținător trebuie să îi poată lua locul.

În special în cazul importurilor de produse din Asia, pentru care distanța mare îngreunează aprovizionarea cu piese de schimb, furnizorii locali și terții susținători trebuie să cunoască bine nevoile pieței și să poată anticipa reviziile și reparațiile și să acționeze rapid în cazul în care apar probleme, pentru a reduce timpii de imobilizare ai vehiculelor.

Apoi, dacă este vorba strict de licitație de autobuze electrice, și experiența similară solicitată și respectiv cifra de afaceri realizată ar trebui să vizeze tot vehiculele cu propulsie electrică, întrucât din perspectiva întreținerii și service-ului acestea sunt complet diferite comparativ cu cele diesel.

Legislația face însă diferență între experiență similară pe obiectul achiziției, respectiv autobuze electrice, și cifră de afaceri realizată în domeniu, iar în acest ultim caz autoritatea contractantă trebuie să justifice de ce dorește să impună aceste condiții, a explicat Daniela Bejinariu.

Acordul cu China este în prezent în negocieri. Finalizarea negocierilor și ratificarea acordurilor ar putea include și companiile din China pe lista agenților economici eligibili pentru participarea la procedurile de achiziție publică, au explicat reprezentanții Consiliului Concurenței – Serviciul Analiză licitații, Direcția carteluri. Până atunci, producătorii din această țară nu pot livra în Europa decât prin importatori, care nu au o forță financiară suficient de mare pentru a garanta singuri livrări în valoare de zeci și sute de milioane de euro.

În aceste condiții, autoritatea contractantă este prima care trebuie să își ia toate măsurile pentru a se asigura că nu face loc la licitație la ofertanți cu bonitate îndoielnică pe termen lung, care vin cu prețuri de dumping și realizează punctaje foarte bune.

În etapa de evaluare a ofertelor financiare, atunci când se prezintă oferte foarte scăzute (în general sub 80% din valoarea estimată a contractului), autoritatea contractantă poate solicita lămuriri în acest sens.

Deși sunt informații potrivit cărora producătorii chinezi ar primi subvenții de la stat pentru ceea ce vând pe piețele de export, Consiliul Concurenței nu se poate implica în limitarea accesului la piață al firmelor românești cu care aceștia colaborează. Totuși, chiar dacă nu vorbim de înțelegeri tip cartel (care ar intra direct în atenția CC), este clar că avantajele acordate producătorilor din această țară, prezenți în mod indirect pe piața europeană, creează distorsiuni. În acest sens, este în curs de elaborare la nivel european un regulament privind subvențiile, care va apărea în scurt timp și care are tocmai acest scop, de a evita participarea în proceduri a ofertanților care primesc sprijin financiar în defavoarea celorlalți, și de a crea cadrul legal pentru eliminarea acelor oferte care beneficiază de subvenții, cu trimitere către statele care nu sunt membre ale acordurilor de la nivelul Uniunii Europene.

Articole similare

Ad