Cu ocazia conferintei organizate de Business France Bucuresti, Serviciul Comercial al Ambasadei Frantei in Romania, pentru posibilii investitori francezi din industria auto, Constantin Stroe, presedintele ACAROM, a aratat ca industria automotive s-a dezvoltat constant la noi in ultimii 15 ani in special datorita investitiilor firmelor vest-europene, cu precadere franceze.
In primele cinci luni din 2015, in Romania s-au produs 177.000 de autovehicule, din care aproape 156.000 Dacia, iar exporturile sunt mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut.
Si vanzarile de autovehicule noi au fost mai mari decat in 2014, de 12.705 unitati, dar nu trebuie sa neglijam faptul ca la fiecare masina noua inmatriculata la noi se inmatriculeaza si 7,3 rulate, astfel ca autoritatile ar trebui sa faca demersuri pentru schimbarea acestei situatii.
De la acest an se asteapta depasirea pragului de 400.000 de autovehicule Dacia si Ford produse la noi.
In 2014, cifra de afaceri obtinuta in Romania de firmele din industria automotive a fost de 18 miliarde de euro, din care 12,6 miliarde de euro au avut producatorii de componente auto, multi dintre ei grupati in ACAROM. In prezent, la noi isi desfasoara activitatea in domeniu peste 600 de firme, cu mai mult de 203.000 de angajati, iar 158 de furnizori internationali au aici nu doar activitate de productie ci si, unii dintre ei, de cercetare si dezvoltare.
Contributia acestui sector de activitate la PIB-ul Romaniei a fost de 12%, ceea ce inseamna ca „daca am mai avea 2-3 domenii cu astfel de rezultate situatia economica ar fi cu totul alta si s-ar vedea si in cresterea generala a nivelului de trai“.
Un alt argument puternic adus de Constantin Stroe in favoarea unor investitii in Romania din partea producatorilor auto prezenti la conferinta este chiar investitia Renault si rezultatele bune ale companiei, care arata ca tara noastra este sigura, ca exista numerosi specialisti in domeniu si ca autoritatile – deocamdata locale, dar in timp poate si cele centrale – si-au aratat mereu sprijinul fata de investitori.
Nici costul cu forta de munca nu este de neglijat: cu o medie de 4,9 euro/ora sau 7.700 de euro pe an, inca suntem in coada clasamentului european si mult timp situatia nu se va schimba, astfel ca, desi nu ne face neaparat placere sa admitem asta, este un argument in favoarea deschiderii de noi centre de productie aici. Si in ceea ce priveste celelalte costuri de productie stam foarte bine: energia e comparabila ca pret cu cea din alte state europene, poate putin mai ieftina, iar gazul metan e mai ieftin la noi pentru ca avem si productie proprie. Ajutoarele de stat nu lipsesc, iar in perioada 2007-2013 53,1% din acestea au fost orientate spre industria auto.