CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) a realizat, ca în fiecare an, bilanțul costurilor de transport din 2022 și a avansat câteva perspective pentru 2023, în ideea ca acest document să ofere sprijin pentru analiza evoluției cheltuielilor, fără să intervină în negocierile dintre transportatori și clienți.
Din analiza sa rezultă, așa cum știm deja, că 2022 a fost marcat de o creștere fără precedent a costurilor – fără precedent atât ca amploare, cât și prin faptul că a afectat toate cheltuielile de transport. Costurile cu șoferii (fără indemnizații de deplasare), principala componentă de cost în cazul vehiculelor grele de marfă, au fost, la transport pe distanțe lungi, în creștere cu 0,6% în 2021 față de 2020 și cu 17,7% în 2022 față de 2021, iar pentru 2023 se estimează un nou plus, de 6,7%, și de 0,7%, 17,5%, respectiv 6,6% la transport regional, reflectând nu numai negocierile salariale obișnuite, ci și tensiunile tot mai mari de pe piața muncii.
Prețurile energiei (cu 45,7% mai mari față de 2021 la motorină și cu 127,5% la CNG) și materiilor prime au înregistrat o creștere record în 2022, cu impact nu numai asupra prețurilor combustibililor, ci și asupra celor ale echipamentelor, pieselor de schimb, AdBlue, anvelopelor sau altor consumabile. Iar vehiculele s-au scumpit în medie cu 11% față de 2021.
Bilanțul CNR arată că în 2022 creșterea medie anuală a costurilor de transport de marfă este de 18,5% pentru un vehicul greu pe motorină și de 43,3% pentru unul pe CNG sau LNG. Iar pentru 2023 se așteaptă o creștere de 8,8% în afara creșterii determinate de prețul combustibililor. Principalul factor de creștere rămâne costul cu șoferii, dar și întreținerea mașinilor se estimează că se va scumpi cu 6,6% pentru un ansamblu articulat, taxele de drum cu circa 4,6% și deținerea echipamentelor cu 4,3%.