Ultimul trimestru din 2022 marchează, așa cum reiese dintr-o recentă analiză a Upply, sfârșitul unei perioade care a început în mai 2020 și în care tarifele de transport maritim de marfă în containere au fost deosebit de mari.
Unul dintre motivele pentru care ele au început să scadă este scăderea importului de bunuri chinezești în Europa și America, urmare a incertitudinii aduse de tensiunile dintre Rusia și Ucraina și dintre China și SUA, a inflației uriașe, care afectează capacitatea de producție și achizițiile gospodăriilor, și a depozitelor pline, care fac firmele să evite să plaseze noi comenzi.
Chiar și cu scăderea tarifelor din ultima parte a anului, 2022 rămâne un an istoric pentru rezultatele financiare ale companiilor de transport maritim. Astfel, pentru firmele din Top 10 care își încheie exercițiul financiar la 31 decembrie 2022, profiturile ar trebui să fie duble față de cele din 2021, datorită unei prime jumătăți deosebit de puternice. Iar cele care își încheie exercițiul financiar la 31 martie 2023 vor înregistra probabil performanțe mai scăzute, dar tot ar trebui să aibă raporteze în continuare profituri bune. În primele trei trimestre ale anului, tarifele mari de transport de marfă le-au permis companiilor maritime să absoarbă creșterile substanțiale ale costurilor de operare: combustibil, manipularea mărfurilor, depozitare și de transport intern, taxe de tranzit (cum ar fi cele pentru Canalul Suez), taxe portuare și taxe pentru serviciile conexe (remorcare ș.a.). În plus, companiile au avut resurse pentru a investi masiv în tranziția energetică și în digitalizare.