Mai mult de 22 de milioane de vehicule au fost fotografiate în 2021 de aparatele radar instalate în Franța. Dintre cele 10 tipuri de radare instalate pe șoselele din Franța, radarul de șantier este în continuare cel care prinde cei mai mulți automobiliști în neregulă. Acesta face în medie de două ori mai multe poze decât un radar de viteză tradițional și de patru ori mai multe decât o mașină cu radar. Prin urmare, numărul lor va crește în 2023.
Pe de altă parte, dacă în urmă cu 10 ani existau peste 2.000 de aparate radar staționare, montate în niște cutii gri pe marginea drumurilor, acum mai sunt doar aproximativ 1.000, toate cele grav vandalizate fiind înlocuite de aparate radar montate mai sus, în locuri neaccesibile. Însă eficacitatea acestora este mult mai slabă, susțin autoritățile franceze, deși la introducerea lor, în 2020, au fost prezentate drept una dintre cele mai strălucite tehnologii.
Este interesant de remarcat că doar 66,3% dintre fotografiile emise de radarele automate de viteză în 2021 s-au soldat cu o amendă: o treime dintre mesajele de contravenție ajung la coșul de gunoi din diverse motive (fotografii neclare, numere de înmatriculare ilizibile, străini non-europeni etc.).
În mod surprinzător, radarele de tronson (cunoscute și sub numele de radare de viteză medie), dintre care multe sunt în curs de dezmembrare, au fost un succes în 2021 (+140% față de 2020).
În ceea ce privește vehiculele grele, radarele de discriminare, cele care pot face distincția între autoturisme și vehicule grele pentru a ține cont de limitele de viteză respective, sunt complet modernizate, cu adăugarea unui lidar 3D (laser cu scanare tridimensională) și a funcției „double-face”, care permite vizualizarea vehiculului în neregulă din față și din spate (inclusiv a plăcuței de înmatriculare – pentru că plăcuța de înmatriculare a remorcii este diferită de cea a tractorului – și a feței șoferului vehiculului greu.
Contrazicând zvonurile, deși mașinile radar sunt din ce în ce mai mult externalizate către furnizori privați, performanța acestora se îmbunătățește doar încet. În 2021, numărul radarelor de viteză a scăzut de la 472 la 404, știut fiind faptul că programul de transfer al acestora din sectorul public în cel privat în 8 din cele 12 regiuni metropolitane a fost amânat cu 1 an.
Les Routiers subliniază că radarele din vehicule, supranumite “bufnițe”, care sunt folosite exclusiv de poliție și în regim de staționare, nu s-au descurcat aproape deloc mai bine decât în 2020, semn că poliția are probabil alte lucruri de care să-și facă griji.
În cele din urmă, începe să se simtă sfârșitul vechilor camere de luat vederi la semafor, care sunt înlocuite treptat de turnulețe (în principiu capabile să detecteze în paralel infracțiunile de viteză) și, în curând, de noile radare urbane, care vor intra anul acesta în funcțiune.