În 2023, Inspectoratul de Stat al Muncii a anunțat că intenționează să crească numărul de inspecții de la 52.000 în 2022 la 60.000. Polonezii au în vedere mai multe acțiuni de prevenire și promovarea în sens larg a protecției muncii. În cadrul sarcinilor coordonate la nivel central, cel puțin 35.000 de entități vor fi acoperite de diferite forme de activități de prevenire și promovare.
Inspecția Muncii avertizează că va inspecta firmele de transport internațional de mărfuri în 2023, ca urmare a includerii șoferilor care prestează activități de transport rutier internațional în reglementările privind detașarea („Pachetul Mobilitate”).
Inspectoratul subliniază că, atunci când vine vorba de protecția legală a muncii, controalele privind timpul de lucru și plata salariilor și a altor beneficii de angajare rămân o prioritate. Autoritatea explică faptul că cele mai frecvente încălcări ale normelor sunt confirmate de datele statistice, inclusiv de plângerile raportate la ITM Polonia, dintre care aproape jumătate se referă la probleme legate de plata drepturilor salariale si timp de lucru, astfel că pentru 2023 autoritatea poloneză anticipează 2.000 de inspecții în acest domeniu.
Piotr Mikiel, directorul Departamentului de Transport al Asociației Internaționale a Transportatorilor Rutieri din Polonia, consideră că controalele autorității de muncă ar trebui să acopere companiile străine ai căror șoferi vor fi supuși reglementărilor privind detașarea lucrătorilor în Polonia, și nu companiile poloneze care detașează lucrători în străinătate.
Pe de altă parte, președintele Asociației Patronale „Transport și Logistică Polonia”, Maciej Wroński, recunoaște că trebuie să se țină cont de faptul că, în practică, Inspecția Muncii își va concentra activitățile pe transportul rutier. Nicio altă industrie poloneză care exportă servicii nu trimite lucrători pe o scară atât de mare ca transportul rutier internațional. Și dacă nu ar fi fost faptul că reglementările legate de detașare sunt foarte dificil de interpretat și de implementat corect, chiar începutul controalelor pe scară largă nu ar trebui să fie un motiv de îngrijorare. Controalele sunt necesare pentru că nerespectarea legii în domeniul social, pe lângă încălcarea drepturilor lucrătorilor, constituie și un act de concurență neloială. Acest lucru se datorează faptului că este dificil pentru antreprenorii care respectă reglementările poloneze și europene să concureze cu companiile care nu suportă costurile de reglementare, explică Wroński.
Anul trecut, Inspecția Muncii din Polonia a mediatizat controlul efectuat la compania Paul Schockemöhle Logistics Polska cu focus pe respectarea legislației muncii, a reglementărilor privind sănătatea și securitatea la locul de muncă, a reglementărilor privind legalitatea muncii (timp de conducere, timp de repaus etc.), plata remunerației în conformitate cu reglementările (salariul de bază, indemnizația de concediu etc.). Subiectul indemnizațiilor pentru munca în afara Poloniei nu a fost strict inclus în domeniul de aplicare al auditului – astfel încât a fost verificat și ce componente salariale avem de la introducerea pachetului de mobilitate în februarie 2022. Industria transporturilor este îngrijorată de faptul că inspecțiile pe aspecte legate de detașare transnațională ar putea fi dureroase. „Prioritatea este acordată nevoilor bugetare”, susține un consultant fiscal pe transporturi, astfel că inspectorii vor controla unde vor fi vizibile efectele inspecțiilor.