Printre numeroasele analize realizate de Upply la început de 2023 se numără și una privitoare la cinci tendințe care s-au manifestat în 2022 – considerat anul de sfârșit al ciclului de redresare economică de după pandemia de Covid-19 – pe piața transportului și a lanțurilor de aprovizionare.
Una dintre aceste tendințe a fost aceea de continuare, în primul semestru din 2022, a redresării economice puternice începute în 2021. Această perioadă de supraîncălzire a dus la o creștere dramatică a inflației, exacerbată și mai mult de izbucnirea războiului dintre Rusia și Ucraina. Prețurile de consum și costurile de producție au crescut și pentru a calma situația principalele economii occidentale și-au înăsprit politicile monetare. La sfârșitul anului, economia a dat semne clare de încetinire, ceea ce a făcut ca și cererea de transport să încetinească, deci tarifele să scadă, mai ales în transportul maritim containerizat.
Economiștii se așteptau la o încetinire a activității în 2022, dar amploarea ei a fost o surpriză. Creșterea produsului intern brut global este estimată la 3,1% în 2022 (față de 4,5%, cât se estimase în noiembrie 2021), jumătate din rata din 2021, iar pentru 2023 se crede că va fi de 2,2%, cu mult sub rata de dinainte de război, așa cum arată OCDE în perspectivele sale economice actualizate din noiembrie 2022.
Toate economiile majore au fost afectate de încetinirea creșterii economice, ca urmare a revenirii din 2021, iar în 2023 Statele Unite și zona euro vor avea aceeași tendință descendentă și se așteaptă la cea mai mică rată de creștere a PIB dintre economiile mari ale lumii. India va înregistra și ea un declin, în ciuda faptului că aici se estimează să fie una dintre cele mai bune rate de creștere din 2023. Iar China ar trebui să beneficieze de relaxarea politicii Zero Covid, însă unii economiști se așteaptă la un început de an dificil din cauza reapariției cazurilor de Covid-19 pe fondul măsurilor de izolare mai relaxate.