2022 a fost, și pentru Renault Trucks, un an mai bun decât 2021 pe toate planurile, dar în special la autovehiculele noi, unde, cu 700 de unități livrate, față de 400 în 2021, a înregistrat cea mai mare creștere a cotei de piață dintre toți importatorii locali de camioane. Și vânzările de vehicule rulate au fost mai mari datorită intensificării aprovizionării cu camioane din diferite surse, iar volumul de piese de schimb și de activitate în service a crescut pe fondul creșterii din ultimii ani a vânzărilor de camioane folosite la intern.
Așa cum declară Ginel Trincă, director comercial Renault Trucks pentru România și Moldova, „2022 a mers chiar mai bine decât ne așteptam inițial, iar războiul nu ne-a perturbat activitatea atât de mult cât am crezut. Implicit și cifra de afaceri a fost mai mare decât în 2021 și, ceea ce este și mai demn de subliniat, am obținut aceste rezultate fără să creștem echipa. Deci ne mândrim cu faptul că suntem puțin, dar buni.”
Dintre cele 700 de autovehicule noi livrate, circa 50% sunt autotractoare (față de aproximativ 70% în anii anteriori), 20% vehicule de construcții, mai ales basculante, dar și betoniere, macarale, pe orice tip de șasiu, de la 4×2 la 6×6, și câteva vehicule municipale și mașini de pompieri, circa 16% sunt pentru distribuție și aplicații urbane și cam 10% sunt Master de 3,5 t. „Avem, așa cum am aflat la o ședință cu colegii din alte țări din regiune, cel mai bun mix de produse, cel mai adaptat la condițiile pieței. Iar asta s-a întâmplat deoarece cererea de autotractoare a fost foarte mare în toată Europa, capacitatea de producție a Renault Trucks nu a crescut în 2022, iar perturbări în aprovizionarea cu piese încă există, deci a trebuit să ne reorientăm spre alte game care pot fi livrate în timp util. Echipa a căutat mereu să ofere ce se putea produce și așa am crescut vânzările.”
Printre echipamentele opționale solicitate de clienții Renault Trucks, în special de cei care fac transport internațional și sunt mai sofisticați, se remarcă cele care sporesc confortul șoferului – cabină mai mare, climă de staționare, deoarece temperatura vara este tot mai mare și mulți lucrează în Italia sau Spania – retarderul Voith pentru frânare suplimentară, în cazul în care se încarcă tonaje mari, și sistemele de siguranță.
Compania a livrat anul trecut trei flote de câte 20 de unități, către două firme care fac transport internațional și una de construcții.
Termenul de livrare nu scade în 2023
În cazul Renault Trucks termenul mediu de livrare a fost în 2022 de 7-9 luni, în funcție de gamă, deoarece, așa cum explică Ginel Trincă, fabrica încă luptă să acopere partea sa din cele peste 70.000 de camioane care nu au putut fi produse în Europa în 2020 și 2021 și de care piața are nevoie. Cel mai mult a durat livrarea în cazul autotractoarelor, pe când la alte game termenul a fost de 3-6 luni, deoarece importatorul a anticipat ce se poate vinde și a pus din timp în producție camioane pentru transport de lemn, gunoiere și alte vehicule specializate, creând stocuri inclusiv cu producătorii de suprastructuri.
Chiar și la sediul din țară au fost mereu 2-3 unități, necesare deoarece clienții câștigă uneori proiecte de care nu pot ști dinainte și pentru care au nevoie urgentă de echipamente. Este vorba mai ales de basculante, vehicule pentru transport de bușteni, gunoiere sau cârlige pentru containere.
România a beneficiat de circa 20 de camioane noi în plus – specializate, nu autotractoare – când lotul Ucrainei a fost redistribuit celorlalte țări. Dacă însă în 2023 situația se liniștește în țara vecină și transportatorii de acolo vor reîncepe să cumpere, se va întâmpla invers, se va scădea din cota celorlalte țări. „Dar este foarte greu de anticipat, pentru că totul este în continuă mișcare și transformare.”
Nici în 2023 termenul de livrare nu este mai mic, iar firma din România are acoperite de comenzi locurile din producție până în noiembrie. „Mai apar uneori 2-3 unități pentru stoc, dar limitate. De altfel, nu este oricum specialitatea noastră și obiectivul nostru să livrăm unități multe.”
Prețurile din contracte nu s-au modificat până la livrare
În cazul Renault Trucks camioanele s-au scumpit cu 7-15% în 2022, în funcție de model, iar în 2021 cu un procent similar. Interesant însă în cazul importatorului din România a fost faptul că prețul, odată stabilit prin contract, nu s-a mai modificat până la livrare decât într-un număr foarte mic de cazuri, așa cum declară Ginel Trincă. „Diferența ne-am asumat-o noi, ceea ce ne-a redus profitul, dar tot a fost mai mare decât în 2021, datorită volumelor mai mari.”
În 2023 se estimează o nouă scumpire de circa 10%, inclusiv pe fondul introducerii noului motor și al unor îmbunătățiri la modelele existente: o cutie de viteze automată nouă cu opt trepte, față de șase trepte în trecut, pentru gama D, modificări interioare ale cabinelor la gamele mai mici, noile tahografe obligatorii din vara lui 2023 ș.a. Unele dintre aceste îmbunătățiri aduc însă și beneficii în sensul reducerii costurilor de operare.
Politica Renault Trucks rămâne aceeași, de a menține, atunci când este posibil, prețul agreat prin contract în contextul în care apar modificări pe piață până la livrare.
Munca de aprovizionare cu vehicule rulate dă roade
Pentru Renault Trucks România și vânzările de camioane rulate au mers „excelent” în 2022, ajungându-se la circa 400 de unități, față de 300 în anul anterior, compania fiind, și pe acest segment, atipică pe piață prin faptul că a avut mereu – inclusiv în ianuarie 2023 – un stoc de 70-80 de unități, cu rotație de 60-90 de zile, „deși din punct de vedere financiar nu pare o situație foarte fericită să ai stoc”.
Vehiculele rulate provin din trei surse principale: buy back, trade in și achiziții de pe piață, în vederea revinderii. „La noi numărul de camioane provenite din buy back și trade in este limitat la câteva zeci de unități, dar am cumpărat multe camioane, din toate mărcile, din Polonia, Germania, Ungaria, Olanda ș.a., pentru a le revinde, iar managementul regional de la Budapesta ne-a sprijinit în acest demers. Nu a fost un model nou de activitate, început în 2022 în contextul în care nu se găseau vehicule rulate pe piață, ci este un canal pe care am început să-l dezvoltăm în timpul pandemiei.”
Vehiculele disponibile nu au fost foarte tinere deoarece în 2020 și 2021 nu s-a produs mult, deci cele mai recente erau din 2018 și 2019. Și, din cauză că din alte zone ale lumii vin cereri importante de camioane rulate, pentru care se oferă prețuri mari, prețurile au crescut și în Europa, pentru toate mărcile. Renault Trucks nu vinde vehicule în afara continentului nostru și se ferește chiar și să le vândă unor firme despre care știe că, la rândul lor, le vor vinde în alte părți, deoarece politica Volvo Group este de a nu oferi mașini în țări cu diverse forme de embargo, așa cum explică Ginel Trincă.
Cât despre anul care tocmai a început, reprezentantul Renault Trucks crede că vânzările de camioane second-hand vor fi cel puțin la nivelul din 2022 sau chiar ceva mai mari dacă aprovizionarea va merge bine, și că prețurile nu vor scădea, poate chiar vor continua să crească dacă și la camioane noi mai cresc. „Piața la început de an e puțin amorțită, dar mereu există sezonalitate la second-hand și din punct de vedere al vânzărilor, și al prețurilor. O problemă este aceea că nu avem decât puține camioane tinere și vom vinde multe cu 700-800.000 km la bord. Această situație apare inclusiv pentru că sunt mulți clienți care de 1-2 ani nu mai fac achiziții, așteptând să scadă prețurile până la nivelul de dinainte de 2020, ceea ce nu se va întâmpla.”
20% dintre camioanele noi și 40% dintre cele rulate au fost finanțate de VFS
În afară de 2-3 unități pentru care clienții au ales leasing operațional, restul au fost în leasing financiar și credit, deoarece niciun producător nu a crescut în ultimul timp valorile de buy back, așa că firmele nu au returnat multe vehicule și nici nu au mai mers pe varianta leasingului operațional.
Transportatorii vor începe abia de acum să simtă efectele creșterii dobânzilor din ultimul trimestru al lui 2022, de la 2-3% la 6-8%, ca urmare a măsurilor luate de băncile centrale pentru a reduce inflația. Astfel că la scumpirea camioanelor se adaugă scumpirea finanțării, iar aceste costuri suplimentare sunt tot mai greu de transferat în tarife. „E drept că noile camioane permit reducerea consumului de combustibil, dar tot rămâne o cheltuială în plus. Se pare că firmele mari reușesc mai bine să transfere creșterile de costuri spre clienți și cred că, cel puțin la transport internațional, piața va merge bine, deși se vor reduce marjele de profit și vor trebui făcute calcule cât mai stricte.”
Vânzările de camioane pentru intern impulsionează activitatea din service
În ceea ce privește activitatea after sales, cifra de afaceri din vânzarea de piese de schimb a crescut cu 20-30% față de 2021, „mai mult din volumele mai mari de vânzări decât din creșterea prețurilor”, datorită vânzărilor de vehicule specializate sau autotractoare pentru aplicații naționale din ultimii 3-5 ani – aceste vehicule, care se folosesc în țară, vin în service în țară.
În ceea ce privește rețeaua de service, se intenționează deschiderea, în 2023, a unui atelier nou, deoarece unele zone din România nu sunt foarte bine acoperite.
În 2023 ajung în România primele camioane electrice grele – poate și un autotractor
Producătorul francez este unul dintre principalii trei jucători europeni pe piața vehiculelor electrice și a semnat deja contracte mari, mai ales în țări unde există subvenții sau unde s-au eliminat taxele de drum pentru astfel de vehicule.
Renault Trucks România a făcut primele oferte de vehicule electrice în 2021, an în care a semnat și primul său contract, pentru modele de 3,5 t, dintre care unele au fost livrate în vara lui 2022 unei firme de reciclare a deșeurilor de carton. Din gama aceasta mică sunt mai multe comenzi și în 1-2 luni ar urma să se livreze primul Master cu noul pachet de baterii de 57 kW. În total compania a vândut trei din cele 32 de vehicule electrice ușoare înmatriculate în 2022 în România și speră să ajungă în 2023 la 10.
Pentru camioane de peste 16 t există discuții destul de avansate pentru a fi aduse în țară anul acesta 1-2 unități, o frigorifică de 19 t și un vehicul de salubritate de 26 t, și din toamnă va fi disponibil autotractorul electric Renault Trucks, din care recent s-a produs prima unitate, pentru Elveția.
În plus, în toamna anului trecut 3-4 angajați ai firmei au fost la training la producător, pe diverse segmente: încărcătoare și rețea, produs, calcularea TCO, monitorizarea camionului. Iar în 2023 Renault Trucks se va pregăti cu unelte specifice pentru service și cu training pentru electricieni.
„Dar mai sunt multe de făcut”, subliniază Ginel Trincă. „Este nevoie de subvenții și de infrastructură, de un cadru general bine stabilit. Aceasta este direcția în care mergem, asta cere și legislația, iar producătorii au făcut deja investiții mari în cercetare și dezvoltare, oferă baterii noi și sisteme de încărcare noi, și de acum așteaptă ca investiția să se întoarcă, nu doar să scadă emisiile. În final însă costurile suplimentare se vor regăsi în prețurile la raft ale produselor.”
Conform calculelor realizate de Renault Trucks, perioada de exploatare a unui camion electric trebuie să fie de 8-10 ani pentru ca acesta să fie rentabil, în condițiile în care kilometrajul zilnic la care se poate ajunge este oricum mai mic, deoarece trebuie să alimenteze periodic. În plus, este nevoie de stații de încărcare de capacitate mare, care costă circa 100.000 de euro, pentru ca încărcarea să se facă repede. Renault Trucks a instalat deja la unele dintre sediile sale stații de 22 kW și se pregătește cu alte boostere.
2023 ar putea fi la nivelul din 2022, dar sunt încă multe necunoscute
În 2023 Renault Trucks speră să vândă în România cam același număr de autovehicule noi din 2022, cu o mică diferență în plus sau în minus, determinată de ce poate produce fabrica – deoarece încă sunt perturbări în aprovizionarea cu unele piese, ceea ce aduce întârzieri și pierderea unor locuri în producție. „Vom vinde mai mult dacă ne vom putea axa pe electrice, unde Renault Trucks are termen de livrare mic.”
În ceea ce privește situația economică actuală, Ginel Trincă este de părere că suntem deja într-o criză, câtă vreme inflația este atât de mare, dar că ea nu va fi ca cea din 2007-2010, când piața de camioane a căzut complet. „Acum, dimpotrivă, este nevoie de mașini și, dacă nu se vând în România, se vând în Germania, dacă nu în Peru sau în Africa, așa cum îmi spunea de curând unul dintre cei mai mari traderi europeni. Iar prețurile nu vor scădea.”
Managerul Renault Trucks se așteaptă ca activitatea să meargă bine nu numai la internațional, ci și la intern, datorită proiectelor de infrastructură.