Curtea Constituțională a României (CCR) a decis, la începutul acestei luni, neconstituționalitatea OUG 50/2021 în ceea ce privește plafonarea tarifelor la transportul elevilor și asigurarea transportului gratuit pentru copiii care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu doar pe perioada anului școlar. Decizia vine ca urmare a mai multor acțiuni în instanță deschise de transportatori, de asociațiile elevilor din mai multe județe, dar și de Avocatul Poporului.
Odată cu declararea neconstituționalității OUG 50/2021 se creează premise favorabile pentru contestarea în instanță și a OUG 159 din 17 noiembrie 2022, care, la fel, discriminează elevii ce nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu, restricționându-le accesul la transport gratuit doar pe perioada școlii, deși legea educației prevedea inițial ca această gratuitate să fie valabilă pe tot parcursul anului calendaristic pentru toți elevii. De asemenea, tarifele de transport sunt plafonate, chiar dacă la o valoare mai mare decât cea din OUG 50, însă, tot insuficientă.
Un alt act normativ care a stârnit nemulțumirea cărăușilor la finele anului trecut este OUG 168/2022, care prevede faptul că, în 2023, costul transportului elevilor care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu va fi suportat de către autoritățile locale și nu de către bugetul de stat, așa cum prevede legea Educației și cum este stipulat și în OUG 159/2022 (care vorbește despre plata unor sume forfetare către elevi).