O analiză a pieței de transport maritim containerizat realizată de Upply arată că tarifele pentru bunurile care pleacă din China și din Asia în general au acum o tendință descendentă, apărută odată cu scăderea volumului de mărfuri, care ar trebui să ajungă în 2023 la nivelurile din 2018-2019 pe principalele linii transoceanice, după aproape doi ani de creștere semnificativă. În ciuda volumelor mai mici, este puțin probabil să se revină la calitatea serviciilor de dinainte de pandemie, deci casele de expediții vor trebui să abordeze tot mai prudent problema stocurilor, ceea ce va duce la costuri mari.
Casele de expediții folosesc în mai mare măsură decât până acum curse scurte și caută opțiuni alternative de aprovizionare, soluții nearshoring care însă sunt adesea mai scumpe și limitate, dar măcar oferă timpi de tranzit mai scurți și mai ușor de controlat.
Un impact major asupra deciziilor de cumpărare și cantităților de bunuri comandate îl vor avea creșterea valorii dolarului și deprecierea altor valute.
Peste capetele decidenților mai atârnă, așa cum se arată în studiul Upply, triada celor 3 „C”, Conflict, Climă și Covid, care, fiecare în parte, poate crește instabilitatea și poate face ca orice prognoză economică să fie incertă, ceea ce duce la lipsă de încredere și de vizibilitate, deci la o cerere mai volatilă pe termen scurt.
Transportul maritim foarte lent al mărfurilor va continua, mai ales că unul dintre experții în domeniu, Matson, după ce a anunțat că vrea să ofere viteze mai mari în tranzacțiile transpacifice printr-un serviciu premium, a revenit și a declarat că nu poate face asta din cauza nivelului actual scăzut al cererii, care probabil va persista.
Nu în ultimul rând, rezultatele financiare ale companiilor de transport maritim vor fi mai slabe, ceea ce nu le va încuraja să repună pe piață containere goale în număr mare pe propria cheltuială. Iar relațiile industriale din porturi se vor deteriora ca urmare a efectului inflației asupra puterii de cumpărare.
Tarifele au scăzut până la nivelul de la final de 2020
Analiza Upply mai pune în evidență faptul că tarifele pentru importul mărfurilor din China au scăzut mult și în noiembrie, în timp ce tarifele pentru alte relații au fost tot descendente, însă într-o mai mică măsură.
În prezent tarifele pe principalele rute de transport maritim internațional de marfă au coborât până la nivelul de la sfârșitul lui 2020, după ce au trecut însă prin valori record de mari. La prima vedere scăderea nu pare atât de dramatică, mai ales că principalii expeditori au avut cifre de afaceri și profituri uriașe în ultimul an. Există însă și motive de îngrijorare: previziunile de creștere pe termen scurt nu sunt atât de favorabile ca la final de 2020, iar costurile operaționale au crescut cu 30-40% între noiembrie 2021 și noiembrie 2022.
Această combinație de creștere a costurilor fixe și reducere cu aproximativ 30% a volumelor de mărfuri a avut un impact major asupra rezultatelor operaționale din noiembrie ale companiilor de transport maritim, astfel că cele trei mari alianțe la nivel global au răspuns imediat cu reduceri drastice ale capacității. Până acum ele nu au fost suficiente pentru a opri scăderea tarifelor și numai contractele pe termen lung, chiar și cu tarife renegociate adesea, le permit să evite o prăbușire completă a pieței.
Exporturile chineze au umplut navele timp de câteva luni și au generat super-profituri pentru companiile de transport maritim, dar între timp ele au scăzut suficient cât să inverseze tendința pieței. Deci criza Covid-19 a demonstrat clar că piața globală a transportului de mărfuri în containere depinde enorm de performanțele economice ale Chinei.
Dacă acest punct de cotitură în tendința de globalizare pe care o cunoaștem în ultimii 25 de ani va fi confirmat, companiile de transport maritim vor trebui să se adapteze și să se reconfigureze astfel încât să fie mai puțin dependente de China. Iar această repoziționare va fi, în opinia analiștilor Upply, una dintre provocările majore din 2023.
Scăderea volumelor nu a dus și la creșterea calității serviciilor
Sezonul anual de negociere a contractelor a început lent de data aceasta. Expeditorii aleg, așa cum e și normal, să aștepte, în speranța că pot profita de reducerea bruscă a tarifelor de transport de marfă din ultimul timp. Dar întrebarea principală ar trebui, sunt de părere specialiștii Upply, să se refere la calitatea serviciilor oferite. Deoarece nu are sens să se negocieze cel mai mic tarif posibil dacă ulterior încărcarea mărfurilor pe navă se dovedește imposibilă. Or, problema negocierilor este tocmai aceea că se concentrează prea mult asupra tarifelor și insuficient asupra calității serviciilor.
Pe măsură ce veniturile lor scad, companiile de transport maritim nu se pot opri să urmeze o logică de operare bazată pe aplicarea, pentru fiecare navă, a celor mai profitabile tarife de transport de marfă și pe acordarea de prioritate celor mai mari și mai rapide surse de venit.