Operatorii de transport care au investit în ansambluri performante, compuse din autotractoare 6×2 și semiremorci cu 4 axe, a căror masă totală maxim autorizată depășește 60 t, sunt nemulțumiți de limitarea de greutate impusă prin OUG 2. Aceștia acuză faptul că propunerea de act normativ nu a fost supusă unei dezbateri publice și nici nu este susținută de studii documentate prin care să se demonstreze că drumurile au fost, într-adevăr, afectate de vehiculele grele, mai ales că numărul mai mare de axe, care vine la pachet cu o sarcină maximă crescută, permite distribuția optimă a greutății pe drum.
„Ar fi interesant de văzut câte AST-uri pentru transporturi de bunuri divizibile de peste 50 t au fost eliberate în 2022. Pentru că, cel mai probabil, numărul acestora este mic și irelevant pentru starea drumurilor. Noul act normativ introduce însă o plafonare pentru toți transportatorii, favorizându-i doar pe unii dintre ei. Și asta deoarece costurile de operare pentru ansamblurile cu sarcini utile crescute sunt net mai mari decât cele ale camioanelor standard (autotractor 4×2 plus semiremorcă cu 3 axe), însă cei care au investit în mașini mai capacitive nu mai pot valorifica acum diferența de sarcină utilă în plus”, a explicat Florin Tomuța, administratorul Tomiflex, din Alba Iulia.
Concret, noua reglementare prevede ca masa totală să nu depășească cu mai mult de 25% masa totală maximă admisă pe categoria de drum respectiv, iar cum în România sarcinile maxime admise sunt de 40-44 t chiar și pe cele mai moderne șosele (conform Anexei 2 la OG 43), greutatea transporturilor care necesită AST este astfel limitată.
În motivarea actului normativ, legiuitorul argumentează că (până la adoptarea OUG 2/2023) circulația vehiculelor a căror încărcătură nu este indivizibilă poate fi autorizată până în limita unei mase totale de cel mult 60 t, cu condiția îndeplinirii cumulative a condițiilor ca masa totală să fie de cel mult 60 t, masa pe axe să nu depășească masa maximă ce poate fi autorizată, lungimea să nu depășească cu mai mult de 3 m lungimea maximă admisă, lățimea să nu fie mai mare de 3,2 m și să nu fie depășită înălțimea maximă admisă. „Grav este faptul că se constată o tendință ascendentă a transporturilor efectuate cu depășiri ale maselor și/sau dimensiunilor maxime admise, a căror încărcătură nu este indivizibilă, facilitată de condițiile avantajoase de obținere a autorizațiilor speciale de transport existente în prezent”, se mai arată în motivarea la OUG 2/2023.