Fiind unul dintre cei mai mari producători de grâu din lume, Ucraina introduce pe piață 45 de milioane de tone de grâu în fiecare an. Odată cu izbucnirea războiului, rutele de export prin Marea Neagră au fost întrerupte sau grav întârziate, ceea ce a dus la o creștere severă a prețurilor la grâu, subminând securitatea alimentară în întreaga lume și amenințând mijloacele de trai a milioane de oameni din întreaga lume.
Reacția UE a fost crearea de coridoare de solidaritate, adică noi rute logistice, în mare parte prin Polonia, pentru tranzitul produselor agricole destinate UE, cum ar fi cereale, semințe oleaginoase și alte bunuri primare, dar și ajutoare umanitare și combustibil destinat Ucrainei.
Într-o declarație recentă, Ministerul polonez al Infrastructurii a evidențiat o serie de măsuri care au fost puse în aplicare pentru a îmbunătăți fluxul de mărfuri din Ucraina. Printre acestea se numără separarea traficului de pasageri și de mărfuri la granița Korczowa-Krakowiec, transformarea punctului de trecere Dorohusk-Jagodzin, acum rezervat doar pentru mărfuri, precum și deschiderea unui nou punct de trecere pe 13 februarie anul acesta.
Potrivit ministrului adjunct Rafał Weber, măsurile introduse au făcut posibilă gestionarea unui flux de mărfuri de 27 de ori mai mare decât în anii precedenți și chiar mai mare decât cel destinat Chinei, care și-a pierdut astfel supremația de principal importator de produse agricole ucrainene, deținută din 2019. În ciuda acestor realizări, Polonia lucrează în continuare pentru a îmbunătăți în continuare eficiența punctelor de trecere a frontierei și a rețelei interne de transport, cu scopul de a putea face față unor fluxuri și mai mari de mărfuri.
Coridoarele de solidaritate sunt în prezent singura opțiune viabilă pentru importul de produse ucrainene și, tot potrivit ministerului polonez, noile rute logistice, care includ porturile de pe coasta baltică, reprezintă cheia pentru dezvoltarea unor conexiuni suplimentare care vor continua pe teritoriul ucrainean. Pe de altă parte, exporturile prin Marea Neagră încetinesc considerabil și, după cum a declarat Centrul Comun de Coordonare JCC, un organism însărcinat cu supravegherea exporturilor de cereale prin Strâmtoarea Turciei, se pare că 152 de nave așteaptă să încarce în jurul portului Odessa.
Inspecțiile navelor care pleacă sunt puternic întârziate, iar exporturile de cereale au scăzut de la 3,7 milioane de tone înregistrate în decembrie 2022 la 3 milioane de tone înregistrate în ianuarie 2023. Tocmai din acest motiv și având în vedere dificultățile apărute în ultimul an, Camera Internațională a Navigației, care reprezintă aproximativ 80% dintre armatorii mondiali, a trimis o scrisoare deschisă secretarului general al ONU, Antonio Guterres, în care solicită eliberarea imediată a navelor și a marinarilor blocați în diferite porturi din Marea Neagră. Apelul a fost semnat de peste 30 de companii comerciale și a fost trimis cu ocazia aniversării invaziei rusești, care a început pe 24 februarie 2022.