Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noi standarde de eficiență și sustenabilitate

Lidl România a inaugurat la mijlocul lui februarie cel mai mare centru logistic din portofoliul său, în comuna Fundeni, județul Călărași. Amplasat strategic în apropierea autostrăzii A2, noul depozit va aproviziona peste 55 de magazine din sudul Capitalei și zona de sud și sud-est a țării. Cel de-al șaselea depozit regional menține distanța medie de la depozite la magazinele Lidl la 119 km, cu scopul de a scurta drumul mărfurilor până la magazine, a crește calitatea produselor la raft și a reduce stocul din magazine și nivelul de poluare pe durata transportului. Lidl România folosește, în acest scop, în premieră, trei camioane electrice operate de Blue River. De asemenea, operațiunile logistice în depozit au fost optimizate la maximum, iar alocarea vehiculelor la rampă se face automat, când șoferul ajunge la depozit, în funcție de poarta cea mai apropiată de locul unde este stocată marfa pe care urmează să o încarce.

Cel de-al șaselea sediu regional se întinde pe o suprafață totală construită de peste 56.000 m2 și o suprafață a terenului de peste 173.000 m2, fiind astfel cel mai mare depozit din portofoliul Lidl. Amplasată în apropierea autostrăzii A2, clădirea este un punct logistic extrem de important pentru eficientizarea procesului de distribuție în zona de sud și sud-est a țării și în paralel pentru reducerea impactului negativ asupra mediului, generat de transport. În plus, cu scopul de a reduce amprenta de carbon generată de aprovizionarea magazinelor, începând cu 2021, Lidl a implementat soluția digitală Quintiq, care ajută la eficientizarea transportului prin comunicarea permanentă a ratei de utilizare a camioanelor și a timpilor de livrare. Toate sistemele IT de management al depozitului, pick by voice, YMS etc. sunt dezvoltate intern, în cadrul grupului german din care face parte și Lidl.

„Eficiența este inclusă în strategia noastră de business sustenabil, așadar aplicăm acest principiu în toate domeniile noastre de activitate, inclusiv în expansiune și vânzări. Pentru că suntem la cel de-al șaselea depozit din portofoliul nostru, experiența ne-a oferit ocazia să testăm și să dezvoltăm mai multe soluții care ne permit să optimizăm timpii de aprovizionare a magazinelor, să avem o și mai mare acuratețe a stocurilor de produse și totodată să reducem amprenta de carbon generată de activitatea din depozit”, a spus Cezar Rotaru, director Sediul Regional Fundeni, Lidl România.

Furnizorii de transport au la dispoziție o platformă unde își introduc datele și își rezervă o fereastră de timp pentru încărcare/descărcare, iar la intrarea în curtea depozitului primesc numărul rampei unde găsesc marfa pregătită. În funcție de categoria de produse pe care le transportă, operațiunile la rampă durează în medie 30 de minute.

Pentru eficientizarea aprovizionării magazinelor, în toate situațiile în care este posibil, Lidl organizează transportul pe timpul nopții. Recepția mărfii la magazine se face în sistem dual, adică sunt situații în care personalul depozitului primește marfa de la șofer, dar de cele mai multe ori livrarea se face fără personalul de la magazin. Există măsuri de securizare a acestui proces astfel încât să se asigure că recepția are loc în condițiile de cantitate și calitate stabilite. Toate camioanele sunt monitorizate electronic, astfel încât Lidl are vizibilitate asupra oricăror deschideri ale ușilor pe timpul transportului. Iar la sosirea la magazin șoferul are acces într-o zonă izolată, prevăzută cu camere, unde descarcă marfa și la plecare își ia documentele pregătite și ambalajele ce trebuie returnate la depozit.

Pentru optimizarea în cât mai mare măsură a transportului, Lidl folosește, atât de la furnizor la depozit, cât și de aici la magazine, dube închise, care asigură calitatea mărfurilor pe durata transportului. Doar excepțional, pentru magazine unde accesul camioanelor este mai dificil, se folosesc și camioane de capacitate mai mică. Vehiculele merg în permanență la 100% din capacitatea de transport, de la magazine revenind la depozit cu boxe pentru marfă refrigerată sau cu deșeuri de ambalaje secundare care sunt deja presate, paletizate și care de la depozit sunt trimise apoi la reciclare. Fiecare magazin are în spate prese speciale pentru deșeuri. Multe au și puncte de colectare separată, însă deșeurile de aici urmează un alt circuit. Când sistemul de garanție-returnare va fi funcțional la nivel național, toate magazinele Lidl vor fi dotate cu puncte de reciclare.

Regula Lidl este ca tot ce este reciclabil din cadrul magazinelor să fie sortat și dat mai departe către reciclatori. Colectarea selectivă face parte din fișa postului fiecărui angajat, iar nivelul de sortare a ambalajelor merge până acolo încât folia de plastic transparentă este colectată separat de folia de plastic colorată. Există KPI pentru activitatea de reciclare, sunt monitorizate toate deviațiile de la standardele Lidl și se iau măsuri pentru orice problemă care nu este conform recomandărilor.

„Întotdeauna am căutat să folosim cât mai eficient toate resursele, și implicit și camioanele la 100% din capacitate, atât pentru tur, cât și pentru retur. Faptul că folosim platforma noastră logistică pentru distribuția către magazine ne permite să fim mult mai eficienți decât dacă furnizorii noștri ar trebui să livreze direct la magazine. Noi avem integrate la platformă aproape toate tipurile de mărfuri care se vând în magazine, astfel încât putem trimite camioane complete cu toate tipurile de mărfuri pentru care este necesar să reînnoim stocul, mai ales că cea mai mare parte a produselor oferite clienților Lidl sunt aprovizionate zilnic, direct din depozitele Lidl”, a spus Cezar Rotaru.

Cu grijă pentru mediu

Depozitul din Fundeni este o investiție pe termen lung, astfel că, încă din faza de construcție și planificare, a fost gândit pentru o amprentă redusă asupra mediului. În acest sens au fost integrate mai multe soluții alternative atât pentru economisirea energiei, cât și pentru reducerea cantității de emisii de dioxid de carbon din transport. De exemplu, noul sediu regional este dotat cu 2.650 de panouri solare, instalate pe aproape 24% din suprafața acoperișului. Acestea generează până la 1.250 MW pe an, asigurând în jur de 30% din cantitatea de energie destinată funcționării clădirii. În același timp, clădirea este echipată cu sisteme de optimizare a consumului de curent electric. De exemplu, dacă senzorii citesc că există un anumit număr de luxi (lucși) de la lumina naturală nu se permite pornirea deloc sau doar parțial a sistemului de iluminare de la interior. Astfel, consumul este optimizat atât la nivelul birourilor, cât și al depozitului. Acționarea sistemului de iluminare se face independent de om.

În plus, centrul logistic este dotat cu o stație de încărcare electrică, destinată să alimenteze camioane, mai ales că unul dintre furnizorii de transport ai Lidl, compania Blue River, a cumpărat trei camioane electrice în 2022 – un autoșasiu Scania – și în prima lună a lui 2023 – un autoșasiu frigorific Mercedes-Benz și un autotractor Volvo Trucks. Alternativ, odată cu inaugurarea acestei clădiri, retailerul construiește în premieră o stație de alimentare cu CNG destinată unei părți din flota de camioane care transportă marfă pentru magazinele sale.

Eficiența e la ea acasă și în organizarea depozitului

Cu scopul de a eficientiza procesul de stocare și distribuție a produselor în magazine, depozitul logistic din Fundeni se remarcă printr-o serie de soluții și măsuri precum: sistemul ALMA, un instrument care permite gestionarea eficientă a procesului de încărcare și descărcare a camioanelor, sistemul de rafturi gravitaționale de tip PDR, o soluție prin care se eficientizează spațiul de depozitare, și un sistem LPV de rotire a paleților – o soluție de gestionare a stocurilor de produse care au termen de valabilitate scurt, măsură care permite totodată și reducerea risipei alimentare în cadrul depozitului.

O particularitate a zonei de depozitare a produselor nealimentare este că la sol s-au creat tot locații de depozitare, mărind astfel capacitatea. Pentru că promoțiile în magazine la astfel de produse nu se schimbă zilnic, aici nu este o intensitate foarte mare în zona de comisionare (pregătire a mărfurilor pentru livrarea la magazine). În zilele de promoții toate produsele sunt aduse in corpore la sol, astfel încât cei care fac comisionare să le poată avea la îndemână și să nu fie nevoie să le adune de pe rafturi. Operațiunile de comisionare se fac astfel într-un spațiu compact și un interval de timp comprimat, în spiritul aceleiași eficiențe și griji față de mediu.

Sistemul de rampe este modular, astfel încât comisionarea poate să aibă loc concomitent cu descărcarea unui alt camion. În mod normal, la astfel de depozite pe o laterală se face descărcarea mărfurilor și pe cealaltă parte, comisionarea. „Reușim să gestionăm aceleași benzi atât pentru intrare, cât și pentru ieșire de marfă grație sistemului electronic Alma, dezvoltat intern. Acesta ne permite să stabilim rampa la care camionul este alocat în funcție de volumele de camioane care trebuie încărcate sau descărcate. Camioanele sunt alocate la rampele cele mai apropiate de zona de depozitare a mărfurilor vizate, astfel încât mișcarea mărfurilor în depozit să fie cât mai scurtă. Camioanele care încarcă vin în zona de centru a depozitului, unde pot fi aduse cât mai rapid și pe distanțele cele mai scurte mărfurile ce trebuie încărcate. Alocarea la rampă se face automat, fără intervenție umană”, a mai spus Cezar Rotaru,

Lidl lucrează cu trei formule de livrare: pe palet de lemn, așa cum vine de la furnizor și cum pleacă la magazine atunci când se expediază un palet întreg (reprezintă minimum 20% din volumele care se încarcă zilnic pentru magazine), DD (jumătate de palet de plastic) și un palet special construit pentru Lidl, din plastic, pe care se comisioneză mărfuri diferite care nu se transportă în cantități mari la nivel de articol către magazine. Acești paleți sunt mai ușori și au avantajul că intră unii într-alții și ocupă spațiu la jumătate față de cei din lemn atunci când se întorc de la magazine către depozit. Un picior de paleți de lemn cuprinde 17 paleți stivuiți pe înălțime, în timp ce paleții proprii Lidl intră câte 33 pe o stivă. În plus, pot fi reciclați.

Atenți la evitarea risipei alimentare

Distanțele scurte dintre depozit și magazine permit o aprovizionare promptă a acestora, fără aglomerarea cu stocuri mari a magazinelor, evitând astfel ajungerea unora dintre mărfuri la termenul limită de valabilitate și totodată la risipa alimentară.

În depozite atât stivuitoarele, cât și lizele electrice sunt dotate cu monitoare care afișează locațiile de unde trebuie preluate mărfurile pentru încărcare, astfel încât să se respecte principiul FIFO.

Lidl încearcă să evite risipa alimentară acordând discounturi pentru legumele și fructele care se apropie de termenul de expirare. În funcție de anumiți factori, unele dintre acestea iau drumul sanctuarului de urși de la Zărnești, altele, care sunt proprii consumului uman, sunt donate către Rețeaua Națională a Băncilor pentru Alimente, iar cele care nu mai corespund standardelor comerciale dorite de clienți se trimit către o firmă parteneră ce produce biogaz.

De altfel, comenzile din magazine se fac printr-un sistem inteligent care poate să asigure o predictibilitate foarte bună a cantității care va fi vândută. Este un sistem de stock management care ține cont de o mulțime de parametri și care se face aproape 100% automatizat.

Mai multe măsuri de siguranță pentru păstrarea lanțului de temperatură controlată

Atenția pentru menținerea lanțului de temperatură începe încă de la recepție. Dincolo de controlul cantitativ și calitativ al mărfurilor de la furnizori, depozitul este astfel organizat încât deschiderea semiremorcilor frigorifice să se facă într-o zonă de tampon termic, pentru a nu deschide ușile depozitului direct spre exterior și a limita transferul termic. Pe timpul verii, când este foarte cald, agregate frigorifice răcesc continuu această zonă tampon pentru a evita șocul termic asupra produselor și pierderea de temperatură din depozit. Deși produsele refrigerate sunt transportate cu semiremorci frigorifice, Lidl folosește boxe de transport pentru carne, pește sau alte mărfuri, inclusiv lactate, foarte sensibile la șoc termic. Aceste boxe au niște pastile înghețate puse în pereți, care pot reprezenta garanții suplimentare pentru păstrarea lanțului termic în cazul în care semiremorca frigorifică se confruntă cu probleme tehnice.

La fel ca la legume-fructe, marfa alimentară cu temperatură controlată nu staționează în depozit, ci se lucrează de regulă cu stocul zilei. Cel mult o treime din stocul mărfurilor recepționate rămâne pentru a doua zi.

Boxele recuperate de la magazine sunt duse într-o zonă specială, de unde merg întâi la spălătorie înainte să fie reintroduse în circuitul de transport.

În depozitul Lidl din Fundeni lucrează 250 de persoane, atât în zona operațională, cât și în cea administrativă. Aproape 33% dintre acestea sunt femei.

Depozitul are în arealul său un teren de fotbal pentru angajați, mai multe săli de recreere, vestiare, inclusiv spații de acomodare pentru angajații care lucrează în depozitul frigorific. Pentru furnizorii de transport, Lidl a amenajat un spațiu de relaxare și dușuri unde șoferii să beneficieze de toate facilitățile când ajung la depozit, după un drum lung. Depozitul face parte din centrul logistic Fundeni unde se fac și alte activități în legătură cu fluxul de marfă: previziune, planificare, comenzi către furnizori și alte activități suport în afară de logistică.

Articole similare

Ad