Jurnaliștii germani fac lobby puternic pentru aplicarea prevederilor Pachetului Mobilitate și participă la acțiuni de control împreună cu inspectorii Oficiului Federal pentru Logistică și Mobilitate (BALM), fostul BAG, pentru a documenta faptul că aceștia din urmă nu pot sancționa efectuarea pauzei de odihnă de 45 de ore în cabina camionului, deoarece în Germania nu a fost făcută încă transpunerea prevederilor PM în legislația națională.
Cel mai recent articol publicat de eurotransport.de face referire la o acțiune de control desfășurată într-o zi de duminică la început de martie, în regiunea parcului industrial Niehler, din apropiere de Köln, lângă fabrica Ford, unde converg fluxurile de trafic de tranzit către Belgia, Franța, Marea Britanie, Olanda și Spania. În această zonă se estimează că, în fiecare weekend, sunt 500 de vehicule est-europene parcate în benzinăriile de pe autostrăzi, în parcările de camioane, la terminalele de transport combinat, în port și în parcurile industriale.
Acțiunea a fost coordonată de către inspectorul de control Klaus Pöpping, care, după o activitate de 41 de ani la Oficiul Federal pentru Transportul de Mărfuri (BAG), este acum director regional al BALM.
Jurnaliștii eurotransport.de se arată revoltați de faptul că inspectorii BALM au avut doar discuții informale cu șoferii, cărora li s-a cerut să prezinte doar o imprimare zilnică din aparatul tahograf, chiar dacă se știa clar faptul că vehiculele erau staționate acolo încă de vineri seară.
Potrivit Legii germane privind infracțiunile administrative (OWiG), „acțiunea” care poate face obiectul unei amenzi nu a fost încă comisă, chiar dacă BALM știe exact că vehiculul nu va pleca din parcare pentru a se prezenta la încărcare până luni dimineața. Jurnaliștii germani recunosc faptul că șoferii sunt bine instruiți și știu cum să abordeze situația pentru a nu se incrimina, mai ales că nu sunt obligați să prezinte dovada cazării la hotel sau într-o altă locație privată.
Motivul pentru care Germania este o destinație preferată pentru șoferii est-europeni este și acela că aici legea se respectă cu strictețe și nu se comit abuzuri, așa cum se întâmplă în Franța ori Belgia, dați exemplu de jurnaliștii nemți. Pentru că în Franța șoferul primește amendă dacă nu poate face dovada cazării la hotel, chiar dacă Comisia Europeană a explicat în mai multe rânduri că acest lucru este un abuz. Iar în Belgia, la fel, dacă șoferul nu poate dovedi unde și-a efectuat pauza de 45 de ore, este amendat cu 1.800 de euro, compania având posibilitatea să conteste sancțiunea în instanță, dacă şoferul este suficient de instruit încât să bifeze căsuţa că va contesta amenda.
Și tocmai de aceea se pare că numărul conducătorilor auto est-europeni care îşi petrec pauza lungă în Germania a crescut, aceștia venind tot mai mult din țări precum Azerbaidjan, Belarus, Tadjikistan sau încă din Ucraina. „Se pare că această stare de lucruri intolerabilă este încurajată de clasa politică, pentru a preveni disfuncționalități în lanțurile logistice, din cauza crizei îngrozitoare de șoferi“, se mai arată în articolul eurotransport.de.
Instituțiile europene implicate în negocierea Pachetului Mobilitate sunt acuzate de faptul că nu și-au făcut bine treaba, astfel că au fost găsite numeroase soluții pentru eludarea legii. Spre exemplu, transportatorii lituanieni și-au înființat puncte de lucru în apropierea graniței cu Polonia, unde șoferii pot merge ca alternativă la locul lor de reședință. Iar dacă fac transport combinat se pare că nici nu au această obligație, întrucât acesta este exceptat, conform Directivei UE 92/106/CEE și a Pachetului Mobilitate. Astfel, potrivit regulamentului 1054, „atunci când un conducător auto însoțește un vehicul transportat cu feribotul sau cu trenul și efectuează în același timp o perioadă de repaus zilnic normală sau o perioadă de repaus săptămânal redusă, această perioadă poate fi întreruptă cel mult de două ori de alte activități a căror durată totală nu depășește o oră. Pe parcursul acestei perioade de repaus zilnic normale sau perioade de repaus săptămânal reduse, şoferul trebuie să aibă acces la cabină de dormit sau la cușetă, aflate la dispoziția sa. În ceea ce privește perioadele de repaus săptămânal normale, derogarea se aplică doar dacă durata programată a deplasării este de minimum 8 ore și conducătorul auto are acces la o cabină de dormit pe feribot sau în tren.“
Firme românești care fac transport combinat sunt menționate în articolul din presa germană, pe motiv că își țin camioanele permanent în locațiile lor din Germania pe tot parcursul anului, șoferii profitând de această zonă „gri“. BALM oricum nu poate să controleze camioanele aflate pe proprietăți private, astfel că nu are ce să le facă firmelor românești în cauză.
Aceeași situație este și în rândul companiilor poloneze, unele lucrând ca subcontractori pentru mari logisticieni occidentali, cum ar fi LKW-Walter, care operează aproximativ 10.000 de remorci și a fost distins cu un premiu pentru sustenabilitate în 2019. Astfel, șoferii găsiți la camioanele aflate în terminalul de transport combinat Köln-Eifeltor își încep perioada de odihnă vineri seara sau sâmbătă dimineața. Întrebați de către inspectorii BALM, aceștia declară că își fac odihna la apartamente private din centrul orașului Chorweiler, aflat la opt minute distanță de Köln.
Desigur, jurnaliștii de investigație au verificat locația cu pricina și, conform martorilor, este vorba despre o casă cu 159 de sonerii, la care nu răspunde niciodată nimeni. Tot ei au aflat de la șoferii polonezi că aceștia petrec patru săptămâni în camion înainte de a se întoarce la punctul de lucru din Polonia și chiar și acolo condițiile de trai sunt precare.
Cum ministrul federal al transporturilor, Volker Wissing (FDP), a anunțat recent că se așteaptă la o creștere suplimentară a traficului de marfă pe autostrăzile germane în următorii ani în contextul creșterii comerțului online, se pune întrebarea unde ar trebui să își petreacă șoferii perioadele de odihnă zilnice sau săptămânale în cea mai mare țară de tranzit din Europa, având în vedere lipsa masivă de locuri de parcare pentru camioane.