În ultimul timp am continuat demersul de a sta de vorbă cu managerii români de transport despre situația pieței, a volumelor și a tarifelor, și am identificat și firme în cazul cărora finalul lui 2022 nu a adus scăderi de volume. Una dintre ele este Araisa Group, care are o flotă proprie totală de 180 de camioane, dintre care 90% au semiremorci frigorifice, pentru transport de alimente și medicamente, și restul au prelate. „Și pe piața de transport la temperatură controlată există volatilitate, dar depinde ce urmărești: să faci profit foarte mare imediat sau să crești treptat și sănătos. Dacă vrei profit instantaneu, această situație nu poate dura, așa cum se vede și din experiența cu Amazon“, explică directorul general al firmei, Cristian Horvath.
Acesta constată însă că în 2023 piața se contractă, deoarece oamenii sunt mai atenți cu achizițiile și, deci, consumul scade, iar pentru firma suceveană asta se vede în primul rând din faptul că ansamblurile au ajuns să aștepte chiar și o zi să încarce următoarea marfă, ceea ce până acum nu se întâmpla. Cele mai afectate dintre țările în care lucrează camioanele firmei sunt Franța, Germania și Austria.
Această situație a făcut ca tarifele de pe marile platforme online să înceapă să fie foarte mici, „deci, pentru cine lucrează mult pe burse, nu prea sunt șanse să primească prețuri bune“.
Un avantaj al companiei sucevene este și acela că transportă mai ales produse alimentare, produse de bază și din categoria celor premium pentru mari retaileri, între Austria și Germania, „iar consumul de alimente va continua. Poate nu se mai consumă atât de mult avocado sau alte produse mai scumpe – deși avem și astfel de clienți și îi văd că se reorientează, nu par să aibă probleme mari – dar cele de bază se vor cumpăra în continuare, chiar dacă se vor scumpi.“