Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a publicat datele pentru piețele globale de transport aerian de mărfuri din ianuarie 2023, care arată că cererea de transport aerian de mărfuri a scăzut din cauza perturbărilor legate de războiul din Ucraina și de inflație.
Cererea pe piața globală, măsurată în tone-kilometri de marfă (CTK*), a scăzut cu 14,9% de la an la an față de ianuarie 2022 (-16,2% pentru operațiunile internaționale).
Capacitatea (măsurată în tone-kilometri de marfă disponibile, ACTK) s-a majorat cu 3,9%, comparativ cu ianuarie 2022. Aceasta fiind prima creștere anuală a capacității din octombrie 2022 încoace. Capacitatea de transport internațional de marfă a crescut cu 1,4% față de ianuarie 2022. Totodată, creșterea numărului de ACTK reflectând redresarea puternică a capacității pe piețele companiilor aeriene de pasageri, care a compensat cu o scădere a capacității internaționale oferite de avioanele cargo dedicate.
Componenta globală a comenzilor noi de export a PMI din industria prelucrătoare, un indicator principal al cererii de mărfuri, a crescut în ianuarie pentru prima dată din octombrie 2022. În cazul economiilor majore, comenzile noi la export au fost în creștere, iar în China și în SUA, nivelurile PMI sunt aproape de pragul critic de 50, ceea ce indică faptul că cererea de produse manufacturate din partea celor mai mari două economii ale lumii se stabilizează.
Comerțul mondial de bunuri a scăzut cu 3% în decembrie, aceasta fiind a doua scădere lunară consecutivă.
Indicele prețurilor de consum pentru țările G7 au scăzut de la 7,4% în noiembrie la 6,7% în ianuarie. Inflația prețurilor de producție s-a redus cu 2,2%, ajungând la 9,6% în decembrie.
„Cu o cerere de marfă în scădere de 14,9% pentru ianuarie și o capacitate în creștere de 3,9%, anul 2023 a început în condiții dificile de afaceri. Aceasta a fost însoțită de incertitudini persistente, inclusiv războiul din Ucraina, inflația și lipsa forței de muncă. Însă există motive solide pentru un optimism în ceea ce privește transportul aerian de marfă. Randamentele rămân mai mari decât înainte de pandemie, iar trecerea mult mai rapidă decât așteptările Chinei de la politica COVID stabilizând condițiile de producție pe cea mai mare piață a transportului aerian de marfă. Acest lucru va da un impuls atât de necesar cererii, pe măsură ce companiile își sporesc angajamentul față de China.”,
a declarat Willie Walsh, directorul general IATA.