Gabriel Sîrbu (trans.eu.) a vorbit în cadrul Galei Tranzit Logistica, desfășurate pe 23 martie la București, despre cum se vede piața de transport din perspectiva companiei pe care o reprezintă, care are circa 40.000 de clienți, ce prelucrează aproximativ 60 de milioane de cereri de cotații pe an.
Analizând toate rutele europene de transport din ultimii trei ani, se observă o scădere abruptă a pieței în martie 2020, când a început pandemia de Covid-19, urmată de o redresare în al doilea trimestru al anului și de un vârf în noiembrie, datorat comerțului electronic, care a generat foarte multe cereri de cotații pe platforma trans.eu. În 2021 am asistat la o aplatizare a cererii și în 2022 aceasta a crescut mult la finalul primului trimestru, deci capacitatea a fost tot mai mică prin comparație cu necesarul de transport, iar soluțiile de care avea nevoie piața nu puteau veni ușor. Însă din august 2022 până acum observăm o continuă scădere a cererii de transport care, pe de o parte, este normală în ultima parte a anului și în ianuarie, dar, pe de altă parte, nu pare că va fi urmată în 2023 de o curbă pozitivă, de un vârf al cererii. „Sigur, asta depinde și de rute“, subliniază Gabriel Sîrbu.
Dacă se analizează nu întreaga piață europeană, ci doar țările care reprezintă sursele principale de încărcări de marfă – Italia, Olanda, Belgia și Germania – vedem că diferența față de situația de la nivelul continentului nu este mare, cu o singură excepție notabilă: cererea de transport din marile porturi a crescut mult mai mult decât piața totală în vara anului trecut.
Iar analizând rutele de vârf, cu cele mai multe cereri de cotații – Germania, Polonia, Franța și Italia – se remarcă, spre deosebire de anii anteriori, o fragmentare a pieței: distanțele sunt mai mici și încărcările sunt mai multe, ca urmare a creșterii comerțului electronic, cu 35-40% față de trimestrul anterior în fiecare dintre ultimele patru trimestre. România urmează realitatea europeană, dar reprezentantul trans.eu atrage atenția asupra faptului că, în aproape 10 ani de când este prezentă compania pe piața noastră, numeroase firme de transport au găsit mereu câte un motiv pentru care nu aduc plus-valoare, nu oferă servicii de calitate mai înaltă, nu respectă suficient clientul etc. Și au spus că dacă aceste probleme – legislația, criza de șoferi, situația financiară – s-ar rezolva, sigur le-ar merge mai bine. „Problema este că niciodată nu este atât de bine cum am vrea. Dar contează atitudinea pe care o avem față de aceste tendințe de pe piață: le privim ca pe o povară sau căutăm soluții în loc să ne plângem și să așteptăm să ni le ofere altcineva? Ce face diferența printre oamenii care au succes în transporturi este mentalitatea, faptul că iau măsuri cu privire la lucrurile care-i deranjează.“ Chiar și în acest context de scădere de volume, Gabriel Sîrbu a subliniat faptul că există în România transportatori și logisticieni care nu au pierdere, ba chiar au cifre mai bune, deoarece au câștigat noi clienți.