Dacă producătorii occidentali se decid mai greu să-și relocheze o parte din centrele de producție din țările asiatice, retailerii polonezi (mai ales cei din fashion) au făcut pași decisivi de stabilire a unui centru regional de distribuție pentru Balcani în țara noastră. Totodată, România nu este atractivă doar pentru companiile occidentale de transport și logistică, ci și pentru vecinii polonezi. Rohlig Suus Logistics, unul dintre cei mai importanți operatori de logistică din Polonia, a decis să își extindă activitatea din țara noastră, demarată în 2020, în contextul creșterii rapide a PIB și unei piețe de servicii logistice în dezvoltare dinamică. Targetul principal este logistica contractuală, iar ca obiectiv secundar, dezvoltarea transportului rutier, a comerțului electronic și a e-fulfillment-ului.
Creșterea economică înregistrată de România în ultimii ani ne-a făcut să fim una dintre cele mai interesante piețe din Europa. După exemplul firmelor de transport și logistică occidentale, care operează cu succes filiale în țara noastră, vecinii polonezi se extind, de asemenea, către est, oferind servicii de logistică contractuală și transport.
Rohlig Suus Logistics (RSL), cel mai mare operator logistic polonez din Europa Centrală, este specializat în logistică „end-to-end” și managementul lanțului global de aprovizionare, iar din 2020 este prezent și în România. Compania oferă servicii logistice corelate cu transportul feroviar, maritim și aerian, iar recent și cu transport rutier, principalul avantaj fiind accesul la un portofoliu extins de clienți, din sectoarele auto, IT, retail, alimentar și industrial.
În 2021, RSL a obținut venituri de două miliarde de zloți – aproximativ 435 de milioane de euro (+71%) – cea mai mare parte din creștere fiind realizată din transportul maritim. La transport cu vehicule comerciale ușoare s-au înregistrat creșteri succesive de aproximativ 30%, iar la containere, de peste 15%. Alte creșteri semnificative au fost în transportul aerian (+40%), feroviar (+20%) și rutier (+9%).
În 2021, RSL a continuat să-și extindă afacerile internaționale, consolidându-și poziția în Asia, Statele Unite și Canada. Compania a dezvoltat, printre altele, servicii de transport multimodal din Asia, care implică o combinație de transport aerian cu transport feroviar sau rutier, și și-a extins oferta de servicii de transport în America de Sud. De asemenea, 2022 a fost un an bun atât în ceea ce privește rezultatele financiare, cât și nivelul de dezvoltare a afacerii.
Compania cu sediul în Varșovia are în prezent peste 2.000 de angajați în peste 30 de filiale din 7 țări (inclusiv România, Slovenia, Cehia și Ungaria) și administrează peste 300.000 m2 de spații de depozitare.
Strategie de dezvoltare bazată pe rulaj, fără investiții în active
Pe piața românească, RSL a început să dezvolte activitatea de retail pentru „white goods” din Orientul Îndepărtat; volumele sunt în creștere și mai multe proiecte industriale sunt deja în derulare. Următorul pas important este investiția și dezvoltarea sectorului de logistică contractuală și servicii de grupaje, inclusiv deschiderea unui depozit, cel mai probabil închiriat. De altfel, acesta este sistemul de lucru în toate țările unde RSL este prezentă: se lucrează cu spații închiriate și inclusiv flota de camioane este operată în sistem de subcontractare.
Al doilea obiectiv strategic este dezvoltarea pe direcția comerțului electronic și a serviciilor e-fullfilment, după cum mărturisește Dragoș Boranda, Country Manager RSL România.
Compania operează 24 de depozite în Polonia și o echipă foarte puternică pe logistică contractuală, care își aduce contribuția la toate proiectele importante pe piețele internaționale, România, Ungaria și Republica Cehă fiind printre principalele țări vizate.
RSL are 3 hub-uri în țara noastră, la București, Cluj și Timișoara. Pentru început, au fost inițiate colaborări cu firmele poloneze prezente aici, dar nu numai. Trebuie remarcat faptul că sunt foarte multe companii interesate acum să se dezvolte în Europa de Sud-Est, întrucât sunt identificate mai multe oportunități decât în occident. Fără discuții, războiul din Ucraina a determinat dezvoltarea unor sectoare noi de activitate în țările din zonă, în special în Polonia și România, iar RSL pune de acum bazele unor parteneriate strategice, pentru a putea răspunde prompt solicitărilor viitoare.
Departamentul de transport rutier al filialei din România a început operațiunile abia în 2022 și lucrează în special cu subcontractori români. Costurile de operare pentru cărăuși s-au mai stabilizat, astfel că și prețurile sunt mai predictibile, iar transportatorii arată mai mare flexibilitate.
Obiective ambițioase de reducere a poluării
RSL a publicat recent strategia companiei pentru perioada următoare, iar unul dintre obiective este reducerea poluării, pentru care vor începe să se ia măsuri în 3-4 luni. În acest sens, toate depozitele noi operate în Polonia îndeplinesc standarde stricte de mediu (certificare BREEAM), fiind dotate cu panouri fotovoltaice. De asemenea, este instalată și infrastructura necesară pentru încărcarea vehiculelor electrice, inclusiv de mare tonaj, atunci când va fi cazul. Din păcate, flotele de transport greu aflate în operare la nivel european încă nu dispun de sisteme alternative de propulsie, însă se caută doar camioane Euro 6 sau cel mult Euro 5, astfel încât impactul asupra mediului să fie cât mai mic. „Oricât de mult de dorim să fim cât mai ecologici, ne dăm seama că transportul rutier de unul singur nu are resursele necesare pentru a trece la zero emisii, având în vedere marjele mici de profit cu care se lucrează peste tot. Astfel, este nevoie de sprijin din partea autorităților pentru a susține investițiile în transport și infrastructură”, a declarat Magdalena Lejman, șefa departamentului de PR și ESG în cadrul RSL.
Piața românească stă bine în cifre, iar previziunile sunt optimiste
Decizia companiilor din Europa Centrală de a intra pe piața românească are la bază datele oficiale privind situația economică a țării noastre. Astfel, în ianuarie 2022, totalul exporturilor românești s-a ridicat la aproape 17,7 miliarde de euro, potrivit Eurostat, iar importurile, la 23 de miliarde de euro. Cea mai mare creștere a exporturilor a avut loc în industrii de mașini și echipamente, metal, plastic, produse de origine vegetală și textile. Un impact semnificativ asupra valorii importurilor în martie 2022 l-a avut vânzarea de mașini și echipamente, produse din plastic, produse chimice (de exemplu, îngrășăminte pentru agricultură) și produse minerale.
În 2021, nivelul prețurilor pentru transport a fost peste media UE în toate statele membre nordice, precum și în majoritatea statelor membre vestice, excepție făcând Luxemburg. În toate statele baltice, de est și de sud, nivelul prețurilor pentru transport a fost sub media UE. Cele mai ridicate niveluri au fost în Suedia și Danemarca, iar cele mai scăzute în Polonia, România și Bulgaria.
Tot potrivit Eurostat, pentru vehiculele înmatriculate în UE în ansamblu, numărul de vehicule-kilometri a fost cu 16% mai mare în 2021 decât în 2011. Performanța vehiculelor înmatriculate în Lituania a fost de 2,5 ori mai mare în 2021 decât în 2011, în timp ce a celor din România a crescut cu 140% (datele se referă doar la vehiculele încărcate).
În 2021, 136 de miliarde de tone-km de marfă au fost transportate pe căile navigabile interioare în UE. A patra mare pondere (7,5%) a fost pentru navele românești, concentrate pe Dunăre.