Tarife de transport intern pe bază de contract
Din grupul de patru mari puteri economice europene analizate de barometrul Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights), Spania a fost singura care a înregistrat o creștere constantă a tarifelor de transport rutier de marfă pe bază de contract și de la o lună la alta, și de la un trimestru la altul, și de la un an la altul: cu 0,2 puncte de indice în martie 2025 față de februarie, cu 0,7 puncte în primul trimestru din 2025 față de ultimul din 2024 și cu 1,3 puncte față de primul trimestru din 2024.
Creșterile tarifelor se aliniază cu cererea industrială în creștere din Spania – de exemplu, conform Eurostat, vânzările de autovehicule au crescut cu 3,3% față de anul anterior. Iar activitatea îmbunătățită a consumatorilor și a industriei exercită și ea o presiune în sensul creșterii tarifelor de transport intern pe bază de contract.
În Franța tarifele de transport intern pe bază de contract au avut fluctuații mici în ultimul timp, indicele lor fiind în martie 2025 de 122,3 puncte, cu 0,7 puncte mai mic decât în februarie. Iar media pe primul trimestru din 2025 este cu 0,8 puncte mai mare decât în trimestrul anterior și cu 0,3 puncte mai mică decât în primul trimestru din 2024.
În transportul intern din Germania tarifele din contracte au scăzut mult mai mult de la o lună la alta, cu 2,8 puncte în martie față de februarie, până la 145,4 puncte, dar au fost în primul trimestru din 2025 cu 1,4 puncte mai mari decât în trimestrul anterior și cu 10,2 mai mari decât în perioada similară din 2024.
În Italia tarifele de transport intern pe bază de contract au scăzut în martie cu 2 puncte față de februarie, iar pe întregul trimestru întâi din 2025 au fost cu 1,4 puncte mai mici decât în ultimul trimestru din 2024.
Structura lanțului logistic
În medie, în UE, logistica, expedițiile de mărfuri și alte servicii conexe reprezintă aproximativ 43% din veniturile companiilor de transport de marfă, depozitarea 4% și transportul 53%, iar în Polonia procentele sunt de 24%, 5%, respectiv 71%, așa cum reiese din raportul pe 2024/2025 al asociației de transport și logistică TLP din această țară. Polonia se deosebește aici și de UE, și de statele central și est-europene, unde structura pieței este între valorile din vest și cele din Polonia. Deci fiecare euro din venituri companiile din Polonia generează mai puțină valoare adăugată: 25 de cenți, față de 30 în Cehia și 55 în Germania. Dar această situație se schimbă treptat, deoarece există o pondere tot mai mare a serviciilor de logistică, distribuție și depozitare în Polonia.
Ponderea serviciilor de logistică și expediții în veniturile din transport și logistică a crescut de la 19,7% în 2019 la 24% în 2022 (de când sunt cele mai recente date disponibile), iar pentru companiile cele mai mari valoarea adăugată ca procent din venituri a crescut de la 16,9% în 2021 la 22,6% în 2023.
Deși se dezvoltă astfel de servicii cu valoare adăugată, avantajul de bază al companiilor poloneze va rămâne pentru mulți ani costul redus al transportului, combinat cu calitatea serviciilor.
Cota serviciilor de depozitare,
logistică și distribuție în veniturile sectorului de transport și logistică (în %)
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit