Nu mai este niciun dubiu: transportul de calatori intre Capitala si judetul Ilfov va fi organizat si administrat de catre asociatia de transport public ADTPBI, din care fac parte Bucurestiul si alte 42 de localitati din apropiere. Noul program de transport pentru zona metropolitana va fi publicat in martie, tot atunci urmand sa se stabileasca si alocarile de trasee pentru operatorii publici sau privati, in functie de capacitatea si calitatea transportului. Desi au asteptari mari, transportatorii privati s-ar putea sa fie nevoiti sa se multumeasca cu ce ramane, prioritate urmand sa aiba operatorii interni.
Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti-Ilfov (ADTPBI) s-a constituit sub forma unei structuri de cooperare a autoritatilor publice locale din regiunea Bucuresti-Ilfov, are personalitate juridica de drept privat si statut de utilitate publica si este functionala. Scopul principal al Asociatiei este de a asigura implementarea masurilor si proiectelor prevazute in Planul de Mobilitate Urbana Durabila al regiunii Bucuresti-Ilfov 2016-2030, document strategic aprobat de toate cele 42 de autoritati locale din cadrul regiunii.
In plus, ADTPBI va garanta prestarea de servicii de transport calatori de interes general care sunt, printre altele, mai numeroase, mai sigure, de calitate mai buna sau au costuri mai scazute decat cele pe care le-ar fi permis numai actiunea fortelor pietei. In acest sens, va contracta obligatii de serviciu public, va compensa operatorii pentru costurile suportate si/sau va acorda drepturi exclusive in schimbul indeplinirii obligatiilor de serviciu public.
Asociatia, cu responsabilitate de autoritate de transport, are in pregatire un nou program de transport pentru intreaga regiune, precum si contractele de servicii publice ce urmeaza a se incheia cu operatorii de transport. Investitiile ce vor fi facute in anii urmatori pentru imbunatatirea flotei vor duce cu siguranta la cresterea calitatii transportului public de calatori, sunt de parere reprezentantii ADTPBI. Foarte important, rutele prevazute in noul program de transport vor fi alocate in primul rand operatorilor interni din Bucuresti si regiunea Ilfov, urmand ca rutele ramase neacoperite sa poata fi scoase la licitatie, conform legislatiei in vigoare.
Noul program de transport pentru zona metropolitana urmeaza sa fie publicat in martie pentru consultare publica, perioada in care se vor stabili si alocarile de trasee pentru operatorii publici sau privati, in functie de capacitatea si calitatea transportului.
Fiecare etapa se va desfasura cu respectarea legislatiei in vigoare, tinand cont in primul rand de regulamentul european 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar si rutier de calatori si legea 51/2006, reactualizata in 2017.
In ceea ce priveste proiectul de modificare a legii 92/2007 privind serviciile de transport public local, actualmente in dezbatere, se va tine cont de el in activitatea Asociatiei, avand in vedere faptul ca noua legislatie din domeniu trebuie sa fie armonizata cu cea europeana.