Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Amenzile pentru netransmiterea coordonatelor GPS în portalul ANAF se amână până la finalul anului

Aşa cum anticipase preşedintele Autorităţii Vamale Române, Marcel Mutescu, cu ocazia conferinţei Tranzit de la Oradea, de pe 10 aprilie, termenul de intrare în vigoare a amenzilor pentru firmele de transport care nu transmit în timp real coordonatele GPS ale camionului pe portalul ANAF se prorogă de la 31 martie 2025 la 31 decembrie 2025.

Proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului privind suspendarea aplicării unor sancţiuni aplicabile în RO e-Transport, propus chiar de Ministerul Finanţelor Publice, se află în curs de aprobare şi publicare în Monitorul Oficial.

Proiectul de OUG, cât şi nota de fundamentare publicate de Ministerul Finanţelor pe transparenţă decizională pe 17 aprilie 2025, pot fi consultate la următorul link:

Amânarea vine ca rezultat al eforturilor asociaţiilor patronale ale transportatorilor, dar şi al incapacităţii sistemului informatic al ANAF de a gestiona atât de multe intrări de date, drept pentru care chiar înainte de conferinţa Tranzit de la Oradea sistemul informatic al ANAF fusese timp de 4 zile într-o perioadă de revizie.

În plus, şi transportatorii din alte ţări au reclamat cerinţele extinse ale legislaţiei române, plus că nici autorităţile române nu au fost suficient de bine informate asupra prevederilor legale şi nu au înţeles bine cadrul de aplicare, apărând multe situaţii de control sau amendă abuzive. De altfel, reprezentanţi ai asociaţiilor patronale ale transportatorilor din Polonia şi Ungaria au participat la conferinţa Tranzit din Oradea tocmai pentru a culege mai multe informaţii referitoare la RO eTransport.

Printre motivaţiile de suspendare a aplicării amenzilor pentru transportatori se numără:

  • necesitatea de a asigura posibilitatea de testare a modulelor informatice dezvoltate în cadrul Sistemului RO e-Transport, în condițiile creșterii volumelor de date astfel încât să fie asigurată funcționarea sistemului fără sincope,
  • necesitatea de a preveni aglomerarea traficului rutier internațional în zona frontierelor de stat printr-o mediatizare adecvată care să asigure un nivel ridicat de conformare la transmiterea datelor de geopoziționare a vehiculelor de transport bunuri, pe fondul creșterii volumelor de trafic în condițiile aderării României la spațiul Schengen;
  • reglementarea urgentă a unor măsuri care să permită tuturor categoriilor de persoane impozabile adaptarea în bune condiții la noile cerințe generate de proiectele de digitalizare implementate la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală;
  • faptul că nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecințe negative în sensul că ar conduce la sancționarea operatorilor economici care prestează servicii de transport, pentru neîndeplinirea obligațiilor de dotare cu dispozitive de poziționare și de transfer al datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, putând fi considerată în acest context o măsură contraproductivă cu potențial de afectare semnificativă a profitabilității activității operatorilor economici vizați și pe cale de consecință a încasărilor la bugetul de stat.

Amânarea amenzilor cu încă 9 luni oferă transportatorilor timpul necesar de a se pregăti pentru raportare, dar şi autorităţilor posibilitatea de a îmbunătăţi portalul ANAF care nu este suficient de bine calibrat pentru a gestiona atâtea intrări de date pe cât îşi doreşte autoritatea.

Mai multe despre acest subiect, cât şi despre controale şi amenzi, în general, pentru transportatorii internaţionali, vom discuta cu ocazia conferinţei Tranzit de la Suceava, de pe 12 iunie.

Articole similare

Ad